הבא: סימן ו' בירור דין ערלה בפלפלין <<

זרעים סימן א'

עוד בענין הנ"ל

בס"ד, עש"ק תצוה תשנ"ה ב"ב

שלו' וברכה ותודה רבה על המכתב מאתמול

והנה כתב מר בסוף דבריו "ועוד מסתבר כי פלפל זה הינו מין א' עם הפלפל הירוק הרגיל שכן במהות ומזג ודמיון הפירות והעלים שוים והרי א"א שיהא מין א' מחציתו ירק ומחציתו אילן ומכל הני טעמי השיב רבינו שליט"א שדינו כירק" עכ"ל. אך באמת שאלתי היא גם על "הפלפל הירוק הרגיל", כי גם אותו אפשר לגדל כצמח "רב שנתי" (כך שמעתי ממומחים אבל לא ראיתי בעיני). ואם כוונת המילים "ומכל הני טעמי" מכולם יחד דוקא, ובהעדר אחד מהם אין יסוד למסקנא (הבנויה על מה שהפלפל הירוק הרגיל אין ספק שדינו כירק), לא קבלתי תשובה על שאלתי, ואדרבה. אסיר תודה אהי' לכת"ר אם יברר ד"ז אצל מרן הגרי"ש שליט"א ויודיעני כי צריך אני לזה הלכה למעשה אם רשאי אני לחדול ממה שפרשתי מאכילת "התימני" ו"הירוק הרגיל".

ואחתום בברכה ובתודה
דוד צבי הילמן

בס"ד, י"ט אדר א' תשנ"ה

כב' הרה"ג וכו' רד"צ הילמן (שליט"א) זצ"ל

שלו' רב לכת"ר,

קבלתי אגרתו השנית – בדבר ספיקו דמר בפלפל ירוק ומשום כך התקשה כת"ר מה הבאנו ראי' להתיר הפלפל החריף הואיל ומותר בפלפל ירוק, והרי זה בבחינת כשל עוזר ונפל עזור.

דברתי עם ידידי ד"ר מ. זקס שיחי' (אשר דורש בשלום כת"ר בזוכרו את לימודיהם בישיבת פוניבז'), ולפי המידע שמסר – הרי פלפל ירוק מכל בחינה שנבחנו איננו יותר אילן מחצילים, הוא נותן פירות בתוך שנה ראשונה (מזמן הזריעה), פירותיו מתדרדרים בטיב, בכמות, בשנה השניה (למעשה אין לו כח להגיע ברוב המקרים לשנה שניה אלא בתנאי "מעבדה" ולמעשה בתנאים כאלו גם עגבניה תחזיק מעמד יותר משנה), ובתנאי אקלים רגילים צמח כזה לא יחזיק אפילו שלש שנים – לכן פלפל ירוק דינו כירק, ומסתמא גם פלפל תימני (חריף) שהוא בן מינו – חשיב ירק. [רק זאת מסר לי שיתכן ובארצות טרופיות יחיו גידולים אלו זמן רב יותר, אבל זה אמור גם לגבי חצילים].

הראתי את המכתב בטרם המשלוח לנגד עיני מרן רבינו שליט"א.

יוסף אפרתי