דין "לכם" במצה, מרור ואתרוג עם מעשר (או"ח ב סימן קי"ב)

או"ח ב' סימן קי"ב

האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג?

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.

Frequently Asked Questions

1 מהו ספר "ישא יוסף" וכיצד הוא קשור לסימן קי"ב באורח חיים?

ספר "ישא יוסף" הוא אחד מספרי המכון המוצעים למכירה בחנות. הוא עוסק בהלכה, וייתכן שכרך מסוים בו מתייחס לדיני סימן קי"ב באורח חיים, כפי שמצוין בכותרת העמוד.

2 כיצד ניתן לקבל מענה הלכתי או לשאול שאלה לרב?

המכון מפעיל "בית הוראה" וכן אפשרות "שאל את הרב" לקבלת מענה הלכתי. ניתן לפנות דרך עמוד "צור קשר" או למצוא פרטים נוספים תחת "פעילות תורנית".

3 אילו תוכניות לימוד ופעילויות חינוכיות מציע המכון?

המכון מציע מגוון פעילויות תורניות וחינוכיות, כולל רשת כוללים, שיעורי בית מדרש, מרכז למידה "אמונת ארץ" ותוכניות למוסדות חינוך ולמשפחות.

4 היכן ניתן לרכוש את ספרי המכון, כגון "ישא יוסף" ו"הליכות שדה"?

ספרי המכון, כולל "ישא יוסף" ו"הליכות שדה", זמינים לרכישה בחנות המקוונת של המכון. ניתן למצוא קישור לחנות תחת תפריט "ספרי המכון".

עגלת קניות