או"ח ב' סימן קי"ב
האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג?
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.
כן, קיימת מחלוקת הלכתית האם אי מתן מעשר ראשון ללוי פוגע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג, כאשר הדבר תלוי בטעמים לאי מתן המעשר. כיום, נהוג שלא לתת מעשר ראשון ללוי משני טעמים עיקריים: או מחמת ריעותא בחזקת הלווים (שאין לנו כהן ולוי ודאי), או כפי הכרעת מרן החזו"א זצוק"ל, מחשש שמא יתרבו הכהנים והלווים העולים על פי עצמם. לפי הטעם הראשון, ייתכן שאין חסרון ב"לכם" כי אין למי לתת את המתנות. אולם, לפי הטעם השני של החזו"א, כל שיש במצה או באתרוג מעשר ראשון, לא ייחשב "לכם" כי הוא שייך ללוי, אף שתוקן שלא יינתן לו. ישנן ועדות כשרות הנוהגות לתת את המעשר הראשון ללוי ולקנותו בחזרה כדי למנוע חסרון זה. כמו כן, יש להחמיר יותר בשנת מעשר עני, שכן במעשר עני ודאי אין היתר שלא ליתנו לעניים, ואי מתן מעשר עני עלול לפגוע בדין "לכם" במצה, מרור ואתרוג.