או"ח ב' סימן פ"ח
בענין מכשירי גרמא בש"ק מכת"י מרן שליט"א
ודאתינא להכא, הנני להעתיק מכת"י מרן רבינו שליט"א בדבר גרמא המובנת בתוך המכשיר.
השואל שאל אודות "קלנועית" לחולים, וטלפון גרמא – האם במקרים של פיקוח נפש יש להשתדל לעשות ע"י מכשירי גרמא, וכשאין פיקו"נ – האם ניתן להתיר השימוש במכשירים אלו – והנני להעתיק מתשובת מרן שליט"א בזה:
"בדבר ההיתרים שהמציאו לאפשר לנסוע בשבת ע"י גרמא וכיו"ב, מלבד הפירצה בקדושת השבת גם יש לדון בעיקר הדין שדבר שכך מתוכנן ע"י עריכת החשמל אין בזה גדר של גרמא, ולכן אם המדובר הוא בחולה שיש בו סכנה יעשה את המלאכה כדרכה ואם אין בו סכנה אין היתר להשתמש בהמצאות הנ"ל".