או"ח א' סימן ל"ד

הפיכת בית תיפלה לבית כנסת

כב' ידידי הצמוד בקירות לבבי

טוב ומטיב ה"ה הר"ר דוד שליט"א

שלו' רב,

אנכי בדרך בגולת ארה"ב ונתתי לבי כי טרם השיבותי בכתב את אשר שמעתי מפי רבינו מרן עט"ר הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל אודות שאלתו בדבר אשר נדבה רוחו לרכוש בית תיפלה ולהופכו לבית תפילה אם אריך למיעבד הכי, ועוד שאל אם רשאי להיכנס לבית בהיותו עדיין בית תיפלה לבדוק מצבו כדי שידע את אשר לפניו אם ראוי ונכון מבחינה מעשית להשתמש בבית אח"כ כבית תפילה. ומראש כאשר דיבר עמדי חתנך שיחי' אמרתי לו כי דעת מרן (שליט"א) זצוק"ל ידועה כי ניתן לסמוך על מ"ש המ"ב (סי' קנד ס"ק מה מקורו במג"א סקי"ז) להקל בדבר, ולרכוש בית תיפלה להופכו לבית כנסת, ומרן (שליט"א) זצוק"ל נוהג לציין את התוס' במגילה (ו ע"א) ע"ש, אמנם כמה פעמים אמר שוודאי עדיף טפי אם עושים שיפוצים בבנין [שבזה אף אם במקום שהעמידו פסליהם יהא מותר ואף הגרמ"פ זצלל"ה יודה כמבואר באגר"מ או"ח סי' מט] ולמעשה די אם תסיידו את הבנין בטרם יקבע כביהמ"ד.

ובענין כניסה למקום התיפלה (כנסיה) בטרם ירכש על ידכם אמר שאין איסור בדבר, שהרי אינכם נכנסים למקום התיפלה בכוונה להיכנס למקום אלא כל כניסתכם כדי לבטל המקום ובכה"ג אפשר להקל להיכנס.

והנני מצרף ברכת הדיוט, יהי ד' אלוקיו עמו לחזקו ולאמצו ולהוציאו מכל מיצר והיה מעשה הצדקה אשר הוא עושה שלם לראות ולרוות רב נחת דקד' מכל יו"ח הוא וביתו כה"י.