הבא: סימן ה' מניעת הריון לאחר לידה <<

אבן העזר סימן ד'

כמה הוראות במניעת הריון

א. כדורים למניעת הריון

דבר ברור בהוראת רבינו שכאשר נזקק להתיר שימוש באמצעי מניעה היה מורה להעדיף "כדורים" ע"פ כל אמצעי אחר. ולכאו' טעם הדבר שבכדורים אין השחתת זרע דאינו על עצים ואבנים, ודמיא לאחד שחי עם זקנה, ומאידך גם אצל האשה אין בזה משום סירוס. אמנם לבל יטעה המעיין כי בכדורים אין שמץ של שאלה הרינו להעתיק מה שכתב מרן רבינו זצוק"ל – בקובץ תשובות (ח"ג סי' קעד) "ואמנם ע"י הכדורים הנ"ל נעשית כמין עקרה זמנית". ועוד אציין שהרי ידוע דלדעת רבינו יכולה כלה להסדיר זמני ראייתה ע"י כדורים [ובכלל זה אפי' ליטול כדור ביום החתונה], ושאלו לרבינו אמאי לא יחשב שגורמת להשחתת זרע, ואמר רבינו דקי"ל דאין אשה מתעברת מביאה ראשונה. ואף אם אמר זאת רבינו בתור דחיה לשואל – מתשובתו אנו למדים דיש מקום לחשוש גם בכדור משום השחתת זרע ומשום סירוס לזמן, אלא דבמקום שצריך להתיר – הכדורים עדיפי טפי מאשר אמצעים אחרים.

ב. שימוש בקצף

בענין שימוש ב"ספריי" (הנקרא "דלפן") למניעת הריון שהיה שכיח בזמנו, כתב רבינו במענה לשואל וז"ל "אם כונתו לה"ספריי" הנקרא דלפן אשר יעילותו באופן שאינה רוחצת את המקום תוך שש שעות לאחר תשמיש, והואיל ואפשר למנוע את פעולתו ע"י רחיצה לכן במקום צורך מותר להשתמש בהסם הנ"ל".

וזאת למודעי דמחמת סברא זו שאין הספריי חשוב קוטל זרע שהרי ניתן למנוע פעולתו ע"י רחיצה, הוסיף רבינו וכתב שבמקרה שהרופא המטפל באשה סבור דדי במניעה ע"י הסם הנ"ל, אין להתיר את הטבעת (התקן).

ויש להוסיף דכאשר הביאו קדם רבינו חו"ד רפואית להעדיף טבעת מפני שהסם איננו בטוח דיו במניעת ההריון, היה מעורר לברר אצל הרופא אם איחור בטבילה בצירוף הסם הינו בטוח דיו, ואז היה מורה לאחר את הטבילה ולהשתמש בסם ולא בטבעת.

ג. התקן תוך רחמי

אחד הרבנים כתב למרן רבינו זצוק"ל אודות שימוש במכשיר המתואר במכתבו שהינו קפיץ הניתן ברחם כדי למנוע הריון, והוסיף וכתב "דעת הרופאים פה אינה אחידה, יש אומרים שפעולת הקפיץ למנוע הפרית הביצית, ולאחרונה נאמר לי שפעולתו… אחרי שכבר הופרתה, האם זה נכנס בגדר הפלה או שמכיון שעדיין לא הושתל אין כלל שם עובר עדיין".

והשיב ע"ז רבינו בכתב ידו, "מורי ההוראה פעיה"ק ירושלים מורים להתיר את הטבעת הנ"ל, אכן על הרב הפוסק לדעת שקיימים שני סוגי טבעות, לאחת מן הטבעות יש חוטים היוצאים לבית החיצון בכדי שבבוא הזמן להוציאו, הרופא אוחז בהחוטים ועי"ז יכול להוציא את הטבעת מהרחם, החוטים הנ"ל אם ידבקו בדופן החיצון של האשה יש לחוש לחציצה, ויש לדרוש מן הרופא לקצר את החוטים עד למנימום ועל האשה לרחוץ היטב את המקום". וראה עוד תשו' בענין זה בקובץ תשו' (ח"ג סי' קעד).