הבא: סימן ס' בדבר החובה להרחיק מי שדבק בנכרית <<
אבן העזר סימן נ"ט
בדבר חובה להרחיק אשה ה"נשואה" לגוי מניהול בי"ס יהודי
בהתאם לבקשתך – שאלתי למרן עט"ר הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל – אודות חינוך בבית ספר יהודי שמנוהל על ידי אשה יהודיה הנשואה לגוי.
וציווה מרן רבינו (שליט"א) זצוק"ל להשיבו.
ברור שלא יתכן שיהא בית ספר יהודי מנוהל על ידי אשה יהודיה שנישאה לבן אל זר וגורמת במעשיה להתבוללות ולהריסת החינוך היהודי.
ולכן דבר פשוט שעל הקהילה להעביר את המנהלת מתפקידה, שמעשיה הם זיוף היהדות.
בכבוד רב
יוסף י. אפרתי
בשולי המכתב הוסיף מרן זצוק"ל בכי"ק
כנים הדברים האמורים לעיל
יוסף שלו' אלישיב
בשולי הדברים. סדר הדברים הי' כאשר נתבקשתי להביא שאלה קדם מרן רבינו זצוק"ל – הרי השבתי לשואל ברוב המקרים בע"פ, ואף במיעוט המקרים שהשבתי בכתב – לא נזדקק מרן רבינו להוסיף חתימת ידו, אם לא כאשר היתה סיבה מיוחדת, ויש בנותן טעם לבאר למה תשובה זו היא מהתשובות שמרן זצוק"ל צירף חי"ק. הלכה פסוקה שאין ממנים ממונה על עסקי ציבור אדם שהוא בעל עבירה כמבואר בירושלמי פאה (פ"ח ה"ו) ובשו"ע (חו"מ ברמ"א סו"ס לז) ואכמ"ל, ולמותר לציין שאין לך רשעה גדולה מזו של מי שעובר בשאט נפש על איסור לא תתחתן בם. אולם ברור שהמכתב בחי"ק של מרן רבינו זצוק"ל לא בא מחמת החסרון במינוי אחד שאסור למנותו עפ"י דין, דהרי מסתמא גם אם ימנו אשה יהודי' אחרת לתפקיד לא יהי' מינוי זה ראוי להלכה. אולם בכה"ג הרי זה חינוך להתבוללות ורח"ל לעזיבת כלל ישראל ואחריתה מי ישורנו שהרי אף שמדובר בבית ספר יהודי בחו"ל של יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, והליכותיו אינם על טהרת הקודש. אולם האחרון הכביד, למנות מנהלת ש"נישאה" לגוי ומה יעשו התלמידים ולא יחטאו רח"ל. ובא לפני מרן זצוק"ל יהודי יר"ש שנלחם במינוי של המנהלת בבקשה שיכתוב תשובה אודות הענין, כי יש סיכוי שההנהלה (הגם שאיננה מורכבת מיהודים יר"ש) ששמעה שמעו של מרן זצוק"ל תסכים שלא להעסיקה. והסכים מרן להוסיף בזה הלשון מחמת האחריות לילדים היהודים הנמצאים בבית הספר. (במכתב נעשו כמה שינויים דקדוקיים לפני ההדפסה כאן).