הבא: סימן ק"ג דעת מרן רבינו הגריש"א בדבר אוצר בית דין באתרוגים <<

שביעית סימן ק"ב

בענין קצירה לעבודת הארץ באתרוגים

הנה כבר הובא באריכות לעיל הנידון של קצירה לעבודת הארץ, ואף באתרוגים יש לעיין אודות אחת המלאכות שנעשית על ידי מגדלי האתרוגים – של אסיפת כל הפירות הגדלים בחורף שעלולים מפאת כובדם לשבור את העץ, וגם להכחיש כוחו, ולכאורה הרי זו קצירה לעבודת הארץ (כמבואר ברמב"ם פ"ד הכ"ב) ואסורה מה"ת. ושאלנו במכתב (מיום ד' כסלו התשנ"ד) למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, בזה"ל:

"מה מותר למגדלי האתרוגים שעציהם מלאי פרי – העומדים לשבור העץ, האם מותר להוריד האתרוגים, או שאסור, כי כשמורידים אותם יש חשש של קצירה לעבודת הארץ, והאם בקצירה לעבודת הארץ יהא מותר בשינוי".

והשיב מרן שליט"א (בתוך מכתב בכמה עניינים):

"אולי נחשב אוקמי אילנא, וצ"ע". והוסיף "בודאי למעשה יפנה בכל השאלות למו"ח שליט"א".

ויש לעיין בתשובת מרן הגרח"ק שליט"א במה שדן להתיר מחמת אוקמי אילנא, שהרי ידוע כי מלאכה מדאורייתא  אינה מותרת בשביעית מחמת פסידא, אלא דחז"ל בבואם לדון בהיתר מלאכה בשביעית כתבו שתי הגדרות, האחת "פסידא", והשניה "אוקמי אילנא", ויש מרבותינו שביארו ששתיהן הן דבר אחד, ויש, ובכללם מרן החזו"א שכתבו, שהן שני דברים נפרדים וההיתר באוקמי אילנא שאינו חשיב מלאכה כלל, וכתב החזו"א במכתב (נדפס בדרך אמונה) שמותר לעשות אוקמי אילנא בערב ר"ה של שמינית מכיון שאינו מלאכה, ולעומת זאת אסור לעשות מלאכה מטעם היתר פסידא בערב ר"ה של שמינית מכיון שהמתנת יום אחד לא תגרום לפסידא. ומכיון שאין אוקמי בכלל מלאכה יתכן לומר דזה הותר אף במלאכות דאורייתא. וכנראה דעת מרן הגרח"ק שליט"א דהורדת אתרוגים מחשש שבירת ענפים הוי אוקמי אילנא, וא"כ אינו חשיב מלאכה כלל ומותר.

ולמעשה התיר מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל דבר זה בתנאי שיעשו אותו בשינוי מכל שנה, כגון להשאיר עוקץ יותר ארוך מכל שנה לאתרוג, ותנאי נוסף שפעולה זו תבוצע  ע"י פועלים נכרים, מכיון שיש בזה ספק אם חשיב שינוי שפיר. וטעמו דעצם המלאכה היה מקום להתירה אם היא מדרבנן, כיון שבלא לעשותה לא יהיו כמעט פירות ראויים לאכילה, אך קצירה לעבודת הארץ היא בחשש מלאכה דאורייתא שלא הותרה במקום פסידא, ולהכי בעי לעשותה בשינוי וע"י נכרי (ואין בידי הכרע אם לדעת מרן רבינו זצוק"ל היה סגי אם היינו מוצאים שינוי מהותי יותר, כי לשונו היתה, שיש ספק אם השינוי באורך העוקץ חשיב שינוי). והוסיף מרן רבינו זצוק"ל דודאי אם ניתן לדלל את האתרוגים ע"י ריסוס (כנראה בפריחה) ראוי לעשות כן (אלא שבמציאות אין ריסוסים המתאימים לכך באתרוג).