או"ח ב' סימן י"א

מקום הנחת תפילין

שלו' רב,

בדבר בנך הצעיר שחושש שאינו מצליח להניח תפילין של יד במקום הקיבורת – ושאלת אם עדיף להניח התפילין בחצי העליון או בחצי תחתון שבין המרפק לבית השחי. ועוד יש לו חשש בתפילין של ראש שקצות התיתורא הם למטה מעיקרי השער.

א. על ראשון ראשון, לדעת מרן שליט"א בכהאי גוונא עדיף להניח התפילין במקום שתפוח אף שיעבור את החצי לכיוון בית השחי, כפי שיבואר להלן.

הנה חז"ל דרשו (מנחות לז ע"א) על ידך זו קיבורת וביארו התוספות (ד"ה קיבורת) שהוא מקום קיבוץ בשר "ואור"ת דהוא גובה הבשר שבזרוע שבין בית השחי למרפק", וכן לשון הרמב"ם (פרק ד מהל' תפילין ה"ב) "הוא הבשר התופח שבין פרק הכתף ובין פרק הזרוע". והא דבעינן מקום גבוה דוקא זהו לכו"ע וכמש"כ הגר"א (שם) "וכן כתבו כל הפוסקים שבמקום גבוה דוקא", וכן כתבו המג"א והמ"ב (סק"ד) "ועד שיתחיל להיות גבוה אין מקום תפילין". אלא שנחלקו הפוסקים האם בעינן תנאי נוסף שיהא המקום מחצי הזרוע ולמטה, וברמ"א כתב דבחצי העצם שסמוך לשחי לאו מקום תפילין, ובנו"כ ובכללם המ"ב ס"ל דדעת המחבר כדעת הרמ"א (עיין ביה"ל ד"ה בראש העצם מה שדן בשיטה זו), אבל הגר"א פליג וכתב (שם סק"ה) "וכן נראה לי עיקר דכל הקיבורת כשר להניח בו תפילין" (וראה עה"ש סעיף לד), אמנם במעשה רב (אות כא) כתב "מקום תפלה של יד פלג זרוע פי' פלג האמצעי לאפוקי רובע זרוע למעלה ורובע למטה" ואולי כוונתו כי ברבע הסמוך לשחי או ברבע הסמוך למרפק לא חשיב מקום גבוה.

והנה כבר כתב המ"ב דמי שיש לו תפילין גדולים טוב יותר שיקשרם בחצי העצם העליון במקום שנמצא עדיין בשר התפוח ויצא בזה על כל פנים דעת הגר"א ושאר פוסקים. וכעין הדברים הללו שמעתי מרבינו, ולכן על בנך להעדיף להרחיק ממקום המרפק, ולקשור בחלק התפוח אף אם חושש שעובר מקום החצי בהסתמך על דעת הגר"א.

ב. בענין הנחת תפילין של ראש, ודאי שעליו להקפיד שיהא במקום עיקרי שער כמבואר בשו"ע (כז סעיף ט), וכבר האריכו בזה האחרונים עד כמה צריך להקפיד בזה ואף כתבו כי בכל מקום יש למנות ממונים לראות שיהא הקציצה והקשר מונחים במקומם. והנה האחרונים האריכו שגם קצות התיתורא לא יהא במצח, אמנם בזה השיב לי מרן שליט"א (בשנת תשנ"ד) שבמקום הצורך אפשר להקל וכמ"ש בשו"ת צור יעקב (ח"א סי' קסג) – וכך יכול בנך לנהוג.