הבא: סימן צ' בחובת ואופן ההשגחה במקומות העוסקים בפוריות <<

אבן העזר סימן פ"ט

בחומר הענין של אם פונדקאית ואם היחוס תלוי בביצית או ברחם

בחומר הענין של אם פונדקאית ואם היחוס תלוי בביצית או ברחם

כבוד הרה"ג וכו'

אודות מה שעשו באיסור ושלא כהלכה ונטלו "ביצית" מאשה גויה, והחדירוה אחרי שהופרתה לרחם אשה שלא נפקדה בפרי בטן, וביקש כת"ר לשאול מה דינו של הבן הנולד אם צריך לגיירו הואיל ונוצר מביצית של אשה גויה. ועיקר השאלה היא מי האשה הנחשבת לאמו, אם בעלת הביצית או האשה שברחמה התפתח העובר. ובשאלה זו יש נ"מ גם בנטלו ביצית מאשה ישראלית, אם חשיב שמתייחס אחר האשה היולדת או אחר האשה ממנה ניטלה הביצית – למנוע ח"ו נישואי אח עם אחותו.

הנני שב על הראשונות כי מרן רבינו הגריש"א זצוק"ל היה מוחה בכל כוחו כנגד מעשים אלו שעלולים להביא ערבוביה בעולם ח"ו ויש בזה משום פריצת גדרו של עולם. ולכן במכוון – גם כאשר באו לשאול בדיעבד אודות הולד הנוצר ברחם של אשה אחת מביצית של אשה אחרת מי תחשב אמו, נמנע רבינו מלהשיב בדבר וחשש שאם יזדקק לשאלה זו, יאמרו התירו פרושים את הדבר. וכאשר בקשו לחוקק חוק בענין אם פונדקאית ר"ל, הורה רבינו לנציגים החרדיים שלא לנהל שום משא ומתן על ניסוח החוק אפי' אם כביכול מבקשים עי"כ למעט באיסורים, כי אין מקום לשום פשרות בענין החמור הזה.

והנה ידעתי שכת"ר אין לו יד ועסק ח"ו להתיר דברים אלו, אלא שבאה לפניו שאלה זו, אם צריך לגייר את הוולד ויש חשש פן ברב השנים ישתכח הדבר – ועל כן הנני להשיבו. כפי מה שהבנתי מדברי מרן זצוק"ל היתה נראית דעתו שמסתברא שהאשה היולדת היא הנחשבת לאם הולד, אולם מכיון שלדעתו אין לדבר ראי' ברורה היה חושש גם להצד שבעלת הביצית נחשבת לאמא, וע"כ בניד"ד הורה שיש לגייר את הנולד ממעשה זה.

אמנם זהו דווקא, אם המדובר הוא במשפחה שומרת תורה ומצוות (ואף שעשו שלא כדין), אולם אם הנידון הוא במשפחה שאינה שומרת תו"מ היה מזהיר את הבי"ד שלא יגיירוהו משום שלדעתו אסור לגייר גר קטן שיגדל במשפחה שאינה שומרת תו"מ, וכפי שפסק האחיעזר (ח"ג סי' כח), וכמו שהביא בשו"ת מטה לוי (ח"ב סי' נה) בשם הגאון ר' יצחק אלחנן, ובדעת כהן (סי' לז), ובשרידי אש (ח"ב סי' צו), ובמנחת יצחק (ח"ג סי' צט). וראה מש"כ רבינו בקובץ תשובות (ח"ג סי' קט) שלא לגייר גר קטן אם יתגדל בבית שאינו שומר תו"מ, (ועי' אגר"מ ח"ז אעה"ז ח"ד סי' כו אות ג). ולכן אם הנידון הוא במשפחה שאינה שומרת תורה ומצוות אל יגייר הולד, והשי"ת יגדור פרצות עמו.