הבא: סימן ס"ה בדבר הזהירות והרחקה מעריות במקומות עבודה <<
אבן העזר סימן ס"ד
בדבר לימוד ילדים וילדות בכיתה אחת
לכבוד האברך החשוב מלאכתו מלאכת שמים
הרה"ג…
בדבר שאלתך שהנך מתגורר בחו"ל בשליחות להפצת יהדות וקירוב אחב"י לתורה ויר"ש ובמקומכם אין "חיידר" לבנים, ובנך נאלץ ללמוד בבית ספר מעורב יחד עם בנות, כיצד עליך לנהוג.
דבר שפתים אך למחסור – וכמו שניכר מכתלי שאלתך, דבאופן הרגיל אין ללמד בנים ובנות, יחד, וכמו שכתב השו"ע (או"ח תקכט ס"ד) "חייבים ב"ד להעמיד שוטרים ברגלים וכו'. שלא יתקבצו שם לאכול ולשתות אנשים ונשים ויבואו לידי עבירה, וכן יזהירו בדבר זה לכל העם שלא יתערבו אנשים ונשים בבתיהם בשמחה וכו'. שמא יבואו לידי עבירה, אלא יהיו כולם קדושים". (ובבה"ל סו"ס שלט ד"ה להקל האריך בענין איסור מחולות וריקודים בתערובת אנשים ונשים יעוי"ש). ובספר חסידים (אות קסח) כתב "אל תערב בנים עם בנות פן יחטיאו וכו'. וכן ילדים וילדות משחקים ברחובותיהם, ילדים לבד וילדות לבד". ויסוד הדבר מש"כ בשו"ע (סי' כא) "צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד".
אמנם מצינו שנשאלו גדולי אמריקה הגר"מ פיינשטיין והגר"י קמינצקי זצוק"ל ממנהל מוסד אחד אם מותר ללמד יחד בנים ובנות. ובתשו' מרן הגרמ"פ (יו"ד ח"א סי' קלז), מסיק דודאי אף בקטנים וקטנות ביותר אין רוח חכמים נוחה מזה, ויתכן דאף יש בזה דין חינוך דצריך להרגילם להתרחק זה מזה. ובספר תולדות הגאון ר' יעקב קמינצקי (במחיצת רבינו עמ' פח) נד' מכתב הגר"י קמינצקי לאותו שואל וכ' דאין מקום להקל בזה, "דיינו שהקלנו בקושי עד המחלקה החמישית דהיינו שיהיו בני תשע כי עד אותו הגיל באמת לפי דעת הפוסקים עדיין לא הגיעו לזמן הרהורי עבירה".
ולבקשתך הבאתי שאלתך בקודש פנימה והשיב מרן רבינו (שליט"א) זצוק"ל דבמקרה שלך הרי עד גיל 6-7 אפשר להשאירו בכיתה מעורבת, אולם לאחר גיל זה הדבר עלול להזיק לחינוכו וע"כ יש להוציאו מבית הספר.