הבא: סימן ס"ח בענין קניית תוצרת "דמן" מנכרי <<

שביעית סימן ס"ז

תשובת מרן הגר"נ קרליץ שליט"א בענין הנ"ל4

י"ח אייר תשס"ז

כבוד הגר"י אפרתי שליט"א

אדש"ת

אודה לכת"ר על מכתבו שעי"ז התעוררתי לבדוק את הדברים שנכתבו בחוט שני, ואכן מצאתי שטעיתי בזה שהדבר שהפסוק שנת שבתון יהי' לארץ אפשר על כל גורם ולא רק הבעלים, זה לא חזון איש, והשכחה גרמא לי שלא זכרתי הדברים מזמן שלמדתי רק מה שראיתי בחוט שני, והי' נדמה שזה המשך של החזו"א.  אבל טעיתי, דעת החזו"א כתוב בחזו"א כא סוף סעיף מז, וגם בעה"ב עובר שביתת שדהו, אבל רק בעה"ב אבל לא סתם גורם. ומה שבחוט שני הביא מהריטב"א שכתב שהמוסר שדהו לחשוד עובר על איסור שביתת שדהו אם לא שתלינן לקולא שלא יעבדנו, יש לדחות שעצם המכירה בשנה השביעית למי שיזרענה הוה איסור של שביתת שדהו.

אך בירושלמי של מחזיקים ידי נכרי בשביעית מבואר שם שאסור להגיד לגוי תעבוד בשביעית ואני אקח ממך וכן פסק הרמב"ם מה שיש איסור מדרבנן בזה אך יכול להיות שזה אסור בשנה השביעית עצמה.

ש. נסים קרליץ.

4 אקדים כי הרבה יש ללמוד ממכתב זה של מרן הגר"נ קרליץ שליט"א, הן בהלכות שביעית, והן בהלכות והנהגות, וכעין מה שלמדנו ממרן החזו"א זצוק"ל אודות דעת הבית יוסף, כי ידוע שמרן החזו"א היתה דעתו כי לפי דברי המהרי"ט החרדים והשל"ה, הבית יוסף חזר בו והורה כמבי"ט (בענין חובת הפרשת תרו"מ מפירות נכרים של שביעית שנגמרה מלאכתם ע"י יהודי בשמיטה ובענין קדו"ש בפירות נכרים) וע"ז היו שטענו שאי אפשר לומר כן, ויש בזה משום בזיון לב"י. והשיב ע"ז מרן החזו"א (שביעית סי' כ, ד"ה ולא מצינו) "וכי זה לא שכיח שגאון יחזור מהוראתו, והלא קדוש מרן וכל החכמים כל מגמתם למען הדין והאמת", ומשום כך אין זה ח"ו בזיון לומר שחזר בו מרן מהוראתו. וזו דרך חכמי האמת – בכל הדורות.