הבא: סימן ס"ו בענין עבודת נכרי בשדה ישראל <<
שביעית סימן ס"ה
סיכום לדעת מרן רבינו זצוק"ל
ובסוף הקונטרס אבוא להעתיק מה שכתבנו בהקדמה לשו"ת ישא יוסף ח"ד,
הנה בערב שמיטה רבים עוסקים בהלכותיה, ואחד מן הנדונים הוא הנושא של אמירה לעכו"ם בשביעית שנושא זה יש לו השלכה מעשית גדולה אודות לקיחת פירות שביעית מגידולי נכרים. ויש דעות בענין בין גדולי התורה זצוק"ל ולהבחל"ח שליט"א. והנה מרן רבינו זצוק"ל משנתו היתה סדורה בהלכה זו, והאריך לבאר כי לאותם דס"ל דאין שביעית נוהגת בשדה נכרי אין סרך שאלה בענין גידולי נכרי דהם כגידולי חו"ל, אמנם למנהג הישוב החדש דיש קד"ש בפירות נכרים כדעת המבי"ט והמהרי"ט, על ועדת כשרות להקפיד שלא לעשות חוזה עם נכרי לגדל תוצרת אלא לאספקת תוצרת ואכמ"ל, ודעת מרן רבינו זצוק"ל התפרסמה על ידנו כמה וכמה פעמים והנה יום אחד קבלתי מכתב מת"ח גדול שליט"א שביקש טובתי וכתב לי כי מפרסמים קלטת בה נשמע מרן הגריש"א זצוק"ל מחמיר באמירה לנכרי, והשבתי לו כי אין לי נפק"מ מה נאמר בקלטת הלא המוטל עלינו לומר דעת רבינו, ואם דברי רבינו נפרשו על ידו כשמלה, האם קלטת בו שמעו דבר ברגע כמימריה, זה בירור מקחו של צדיק? ויותר ממה שכתוב כאן יש להאריך ובמקום שאמרו לקצר נאמר כי עינינו למרום תליא לברר דבריו הקדושים, ועיקר הדבר שבנו וראינו כל מה שכתבנו (או הכתבנו לאחרים בעת שהיתה קשה הכתיבה עלינו) ובכמה מקרים אף הבאנו הערות של תלמידי חכמים ששמעו מתורת רבינו. ועינינו בתפילה כי זכות רבינו זצוק"ל עמדה לנו להביא הדברים באופן מדויק".
עד כאן מה שכתבנו בהקדמה הנ"ל, ורק נוסיף כי בחסדי השי"ת בהאי שמיטה (עד לחודש אדר תשע"ה) זכינו כי בכל רחבי ארה"ק יש תוצרת שביעית כשרה במחירים שווים לכל נפש ודבר זה מחוץ שהוא מיקל על צרכנים שומרי שביעית שפרנסתם בדוחק, הוא מביא עוד אלפים לשמור שמיטה, והשי"ת יזכנו כי גם בהמשך שנת השבע נזכה להיות לאחיעזר ולאחסימך לחקלאים ולצרכנים שומרי שמיטה ולזכותם הן מפירות חו"ל שאין בזה חשש שביעית והן באכילת פירות שביעית מאוצר בי"ד, מגידולי נכרים, ואף מגידולי עציץ שא"נ בחממות כדעת מרן רבינו זצוק"ל, ובלבד שלא יכשלו בתוצרת אסורה באכילה, ובשכר זה כשרבבות ישראל שומרים שמיטה – נזכה למוצאי שביעית בן דוד בא.