הבא: סימן קנ"א בדבר קריעה על ערי יהודה וירושלים <<

או"ח ג' סימן ק"נ

ללבוש בגד שאול בראית מקום המקדש

בדבר שאלתך במה שיש נוהגים בבואם למקום המקדש להקנות בגדיהם לאחר במתנה ע"מ להחזיר כדי להיפטר מקריעה האם נוהגים כדין.

הנה סברת הנוהגים כן היא דמחמת שהקנום לאחר הוה הבגד שאול אצלם, ואף באבילות הלכה פסוקה דאין קורע בחלוק גזול, ומכאן דגם אין קורעים בחלוק שאול שאין לו רשות לקרוע אותו (סי' שמ סכ"ט ובנו"כ שם). ויש מי שסבר שדבר זה אינו פוטר, דטעם שאין קוראין בבגד שאול כדי שלא להפסיד לבעלים, אבל בנ"ד שהבעלים קיבל הבגד במעמ"ל אין לו הפסד אם הבעלים הקודם יקרע את הבגד, שהרי כשתחזור הבעלות לבעלים הראשון יחזור הבגד הקרוע והרי זה לא גרע ממה שדנה הגמ' (מו"ק כו ע"ב) שהמשאיל בגדו לאדם ההולך לבקר חולה אדעתה דהכא השאילו, (וכמבואר בשו"ע שם סל"ד), ולכן חייב לקרוע אף שהבגד הינו שאול, אולם מפורסם דלדעת כמה וכמה מגדולי ההוראה שאפשר ליתן הבגד לאחר במעמ"ל ולהיפטר מקריעתו.

ומרן רבינו זצוק"ל לא ניח"ל בהכי והיה אומר שאין כדאי לעשות כן משום שמפקיעים עצמם מדבר שנתחייבו בו.

והנה לפי זה אף אם ישאילו בפועל בגד של מישהו אחר שבזה ודאי לא ניח"ל שיקרע (שהרי הבגד של המשאיל יקרע) עדיין לא עבדי כראוי, שהרי פוטרים עצמם מדבר שנתחייבו בו.