הבא: סימן ק"ו בן א"י לענין ליל הסדר ביו"ט שני בחו"ל <<

או"ח ג' סימן ק"ה

בענין הזמנת רחוקים לליל הסדר בחשש חילול יו"ט

אחוק עלי ספר שאלה שנשאלה לפני כמה שנים (שנת תשנ"ט) קדם מרן רבינו זצוק"ל.

אגודת ישראל באמריקה ייסדה ארגון שמטרתו היתה לחזק ברכים כושלות ולקרב רחוקים ליהדות, ובקשו לפרסם מודעה בעיתונות הכללית באמריקה על חשיבותו של "ליל הסדר", ולהציע למשפחות חילוניות לבוא ולהתארח בליל הסדר אצל משפחות שומרי תורה ומצוות, ודעתם היתה כי דבר זה יביא לקירוב רחוקים במימדים גדולים, ובנוסף לכך יהיה בזה משום קידוש השם ב"נוף האמריקאי" שיראו שליהודים יש רצון לארח את אחיהם בלי שיש להם קירבה משפחתית כלשהי.

ושלחו את הרה"ג רא"מ קלוגמן שליט"א קדם מרן זצוק"ל ושאלתם בפיו, מכיון שמסתמא יהיו מן האורחים שיבקשו לשוב לביתם בגמר הסדר, ובפרט שבאותה שנה פסח חל ביום חמישי ויצטרכו להתעכב בבית המארחים במשך שלושה ימים רצופים עד למוצש"ק, האם יש להמנע משו"כ מכל הענין הזה.

וכידוע שבענין להזמין מתפללים שאינם שומרי תו"מ הגרים בריחוק מקום מביהכ"נ לבוא ולהתפלל בשב"ק הפליג בעל האגר"מ (או"ח ח"א סי' צט) בחומרת הדבר, שאם יזמין כאלו שגרים רחוק וודאי יגיעו ברכב תוך חילול שבת, הרי לא רק שעובר על "לפני עור" אלא יש בזה גדר "מסית", ואמנם בשו"ת מנח"ש (ח"ב סי' ד אות י) בנידון "מנין תפילה עבור רחוקים שרוצים לקרב אותם לתורה ומצוות" כתב דמותר להזמין גם מי שגר רחוק ממקום התפילה ולהציע לו מקום לינה קרוב באופן שלא יצטרך לחלל שבת, "ואף אם לא יקבל את ההצעה אין חייבים להגיד לו שימנע משו"כ לבא, וגם אין צריכים להזהיר אותו שאסור להגיע ברכב", אלא דיעוין בהליכות שלמה פרק תשיעי (אות סט בהערה 444) שהביאו בשמו דזה דוקא בכאלו שכבר התקרבו קצת ולא ברחוקים לגמרי, ובכלל הורה שאין לקבוע דבר זה כהוראה כללית לרבים אלא הכל עפ"י מקומו ושעתו עי"ש.

ובנידו"ד אמר מרן רבינו זצוק"ל לשליח שהדבר אינו כדאי וראוי לא רק מעצם החילול יו"ט שיעשה, אלא יש גם סיבות נוספות, האחת שחשש מרן רבינו שיש בין היהודים המוזמנים כאלו שאינם בגדר תינוקות שנשבו, ולגביהם ודאי שיש איסור לבשל בעבורם ביום טוב (הגם שבמקו"א בתשו' אודות בישול ביו"ט עבור ישראל מומר כתבנו בשם רבינו עצה כיצד מותר להזמין מומר לאכול ביו"ט, ע"י שישבע שלא יבשל בשביל המומר ועוד אנשים עיין לקמן, אולם ודאי שאין זו עצה לרבים שיבואו להזמין שאינם שומרי תורה ומצוות שישבעו שלא יבשלו, כי מסתמא רובם לא יבינו מה וכיצד לעשות זאת).

ועוד הוסיף רבינו סיבה שמחמתה יש להמנע מכל הענין הזה, הואיל ולדעתו פעילות של ארגון אנשים חרדים לדבר ה' כמו אגודת ישראל באמריקה, שיצא ממנה חילול יו"ט, יש בזה משום חילול השם, על אף שהמטרה היא לצורך דבר גדול של קירוב אחינו הרחוקים לאביהם שבשמים – אין לעשות כן במקרה של חילול ד'.