הבא: סימן קס"א בענין נטילת לולב בירושלים המקודשת <<

או"ח ב' סימן ק"ס

אחיזת הלולב בידו בדרך לביהכנ"ס

כתב הרמ"א (סי' תרנב סעי' א) "והמדקדק יאחוז הלולב בידו כשנכנס מביתו לביה"כ גם בשעת התפילה, וכן יחזירו לביתו כדי לחבב המצות". וכתב המ"ב (ס"ק ו) "והנה אף דבגמ' איתא שכן היו עושין אנשי ירושלים היה אדם יוצא מביתו, ולולבו בידו וכו' מ"מ כתבו האחרונים דכהיום מיחזי כיוהרא אם לא מי שמפורסם למדקדק במעשיו, מיהו זה נוהגין גם היום שמוליכין הלולב בבקר בעצמו לביה"כ וכן מחזיר לביתו בעצמו". ומרן רבינו שליט"א  (משנים רבות) נוהג בעצמו לאחוז הלולב והאתרוג בידו כאשר הולך לביהכנ"ס ובשובו, וכאשר הי' באפשרותו היה נוהג כן אף בנוסעו ברכב  להחזיק הד' מינים בידיו.

כך גם הי' משיב לשואלים שראוי לנהוג כן – ולא לחשוש שיש בכך משום יוהרא (וכמו שכתב במ"ב).

ובדבר שאלתך האם ניתן לקיים הנהגה זו כאשר אוחזים הלולב בנרתיק ניילון והאתרוג בקופסא. פשוט הוא שבזה אינך מקיים מנהגם של אנשי ירושלים. אמנם לפני שנים רבות הבנתי מרבינו כי אפשר שקופסא העשויה באופן שהאתרוג עומד בה כדרך גדילתו והיא גם קופסא נאה אפשר דאינה חציצה שהרי  "כל לנאותו אינו חוצץ" (ראה סוגית הגמרא דף לז ע"א – ע"ב ודף מב ע"א ובתוספות שם) ועיין שו"ע (סי' תרנא ס"ז ובנו"כ) וכמו שכתב הרמב"ם (פ"ז הי"א מהל' לולב) "עשה לאגודה זו  גימון של כסף ושל זהב או שכרך עליה סדין ונטלה יצא, לקיחה ע"י דבר אחר שמה לקיחה. והוא שיהא דרך כבוד ודרך הידור" הרי דהתיר נטילה ע"י אגודה רק כאשר היא דרך כבוד והידור, והנה אם האתרוג אינו מונח בקופסה בדרך גדילתו וצריך להחזיק את הקופסא שלא בדרך הרגילה כדי שיעמוד האתרוג כדרך גדילתו, בכה"ג אינו נוטל הד' מינים כדין, ואינה נטילה דרך כבוד דבזה שמחזיק הקופסא שלא כדרך (בצורה הפוכה) הרי זה גופא אינו דרך כבוד וכך גם הבנתי בשנים עברו מדברי מרן שליט"א אמנם בהערות הנדפסות למסכת סוכה (דף לז ע"א) דן שיתכן שאף אם האתרוג אינו עומד דרך גידולו אפשר שיצא כי "יש אומרים באחרונים דמעכב רק אם הופכו לגמרי מדרך גידולו ולא כשישכב" אולם נראה לי שבע"פ השיב לי לאסור אחרי שהמ"ב פסק (תרנא סקט"ז) דגם כששוכב "הוי שלא כדרך גדילתן" ועיין בבכורי יעקב ובשעה"צ (שם סקי"ט).

לגבי החזקת הלולב בניילון, זה ודאי אינו דרך כבוד שהרי הניילון איננו לנוי ואינו דרך כבוד אלא כשומר ללולב (בפרט אם הוא אוחז בבית יד של הניילון – שיש מהאחרונים שהחמירו בזה טפי) ואינו בטל לד' מינים וחשיב חציצה, ולכן אם בכוונתך וברצונך לנהוג בזה כפי שנוהג מרן שליט"א עליך לעשות כפי הנהגתו וליטול הד' מינים בידך דרך גדילתם.

אחרי כותבי הנ"ל, ראיתי שידידי הרה"ג ר"ש ורנר שליט"א העיר שלפי זה גם אם קופסת האתרוג עשוי ליטלה בדרך כבוד ונוי הרי מה שעוטף את האתרוג בפנים הקופסא (פשתן או גמי) נחשב לחציצה וגם אינו דרך כבוד – ומסתבר שיש עוד לדון בדבר ואכמ"ל.

אולם לדינא פשוט שאם ברצונך לנהוג כדברי רבינו וליטול הד' מינים בבואך ובשובך לבית הכנסת הרי אחרי שבירכת עליהם תיטלם כדרך גדילתם לביהכנ"ס.