הבא: סימן ק"ס אחיזת הלולב בידו בדרך לביהכנ"ס <<

או"ח ב' סימן קנ"ט

בענין אתרוג מרוקאי

כבר כתבנו בענין האתרוגים (יעויין ישא יוסף ח"א סי' קלא) והנני בקצרה להשיבך אם יש בידי הוראה ממרן שליט"א אודות האתרוג המרוקאי.

א. בענין האתרוג המרוקאי אציין כי לפני שנים רבות השיב מרן עט"ר הגרי"ש אלישיב שליט"א – לשואלים כי אינו ממליץ להשתמש באתרוג מרוקאי מחשש הרכבה, והיו שבקשו לטעון כי אולי במרוקו שהחקלאות הינה פרמיטיבית אין עוסקים בהרכבות, ולא נתקבלה טענתם ע"י מרן שליט"א כי פשוט הוא שכל העוסקים בחקלאות בקיאים במלאכת ההרכבה, שהיא מהמלאכות העתיקות בחקלאות.

ב. הועלתה טענה, דבאתרוג מרוקאי אין צורך בהרכבה – כי ההרכבות באתרוגים נעשות לצורך חוסן האילן, ותנאי הגידול והאקלים במרוקו נותנים חוסן לעץ האתרוג – בלא צורך בהרכבה.

לכן הסכים מרן שליט"א שתצא משלחת רבנים ומומחים להרי האטלס במרוקו –  לבדוק את הענין. המשלחת שנסעה פירסמה מאמרים וסיכומים אודות מסעם (ראה בחוברת המכון לחקר החקלאות עפ"י התורה "הליכות שדה" גליון 100), ומסקנתה היתה כי אכן עצי האתרוג הגדלים במרומי הרי האטלס אין צורך להרכיבם (ע"ש). משום כך אמר מרן שליט"א שאינו רואה באתרוג המרוקאי חסרון כנגד אתרוגים אחרים שהם בחזקת שאינם מורכבים (ואולי אף חזקתם עדיפה כי התברר שבמקומות אלו אין צורך להרכיב), ולכן שנים רבות משתמש רבינו באתרוגים אלו למצוה ולברכה בחג הסוכות.