או"ח ב' סימן קי"ח

שמיעת שירה ב"טייפ" בימי הספירה ובבין המצרים

אודות שאלתו בדבר שמיעת מוזיקה ממכשיר רשמקול ("טייפ רקורדר") בימי הספירה, אבוא בקצרה.

עצם שימוש בכלי זמר בכל השנה אינו מהדברים המותרים בשופי וכמבואר בשו"ע (סי' תקס סעי' ג) "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר", ואף לשיטת הרמ"א דכתב "ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם כגון המלכים", הרי בימי הספירה כבר כתבו האחרונים (מג"א ומ"ב תצג סק"ג) דלעשות רקודין ומחולות נהגו איסור, ושירה בכלי נגינה חמיר טפי וכמ"ש בעה"ש (סי' תצג ס"ב) "וכ"ש שאסור לזמר בכלי זמר". ושמיעת כלי נגינה ממכשיר ה"טייפ רקורדר" חשיב כשמיעת כלי נגינה, וכמ"ש בשו"ת שלמת חיים (ח"ד סי' כא), ונדפסו הדברים מחדש ע"י מכון רא"ם (תורת חיים, שו"ת שלמת חיים סי' ק) וראה מה שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קכב) בשם מרן שליט"א.

אמנם בענין שמיעת קול שירה בפה לא מצאנו שנאסר בפירוש (וראה מ"ש בזה להלן בדיני בין המצרים), ולכאורה הי' מקום לדון בשמיעת קול שירה בפה המוקלט על מכשיר "טייפ רקורדר" שאפשר להקל בזה הואיל והוא אינו אלא שירה בפה, שמותרת.

אלא שלמרן שליט"א הי' צד שמכיון שהשירה נשמעת ע"י מכשיר הטייפ חשיב שמיעה מכלי.  וחשבתי שצד הספק שהוא בכלל מה שהוסיף המחבר על האיסור של ניגון בכלי שיר וכתב "וכל משמיעי קול של שיר", ואח"ז ראיתי שכן הבין מורנו הגרש"ה וואזנר שליט"א בשו"ת שבט הלוי בכמה מקומות (עיין ח"ב סי' נג, וח"ח סי' קכז) ומסיק מחמת כן שטייפ חשיב כלי שיר אפילו אם הוקלט זמרה בפה בלבד, אולם באג"מ (ח"א סי' קסו) בתשובתו אודות גדרי איסור זמרה בזה"ז נקט לדבר פשוט לחלק כששומע ממכשיר בין זמרה דפומא לזמרה דכלי.

ומצאתי ברשימותי שפעם אחת הורה מרן שליט"א להקל בימי הספירה ולא בבין המצרים (בהפרש בין ימי הספירה ובין המצרים ראה ישא יוסף ח"א סי' צט).

אולם באותם תקליטורים המכונים "ווקלים" חמיר טפי הואיל והם משפרים את ההקלטה באמצעות מערכות חשמליות, וזה לכאורה נחשב כ"שמיעת כלי זמר" ובזה יש לאסור אפילו בספירת העומר.