או"ח ב' סימן י'

בהלכות הנחת תפילין

מה שבקשת לברר דעת רבינו מרן שליט"א בכמה שאלות בתפילין "על צד היותר לכתחילה", הנני להשיבך.

בענין הברכה – כנים הדברים שרבינו מברך רק ברכת "להניח" כדעת המחבר (סי' כה סעי' ה) וכהכרעת הגר"א (שם) ועפ"י השמועה כך נהגו גם מרנן הח"ח והחזו"א זצוק"ל, אמנם שמעתי ממרן שליט"א בכמה הזדמנויות שעל כאו"א לנהוג בזה כפי מנהג אבותיו, ואם מנהגם הוא "כפי מנהג בני אשכנז שמברכים שתי ברכות" (כלשון הרמ"א) ינהג כמנהגם ויברך שתי ברכות.

אודות שאלתו כיצד לנהוג בכריכות, שיש בזה שני מנהגים. הנוהגים בנוסח אשכנז מניחים התפילין של יד על הזרוע כשהקשר כנגד הלב ומגלגלים הרצועות כלפי פנים (ראה מ"ב סי' כז ס"ק י כיצד יהדק היו"ד עם הבית, ובביה"ל ד"ה המנהג). והספרדים והנוהגים בנוסח ספרד מניחים התפילין של יד כשהקשר כלפי חוץ ומגלגלים הרצועות כלפי חוץ (וראה בערה"ש סי' כז סעיף י ששיבח מנהג זה "דבזה יתהדק הקשר להתפילה" [תפילין]).

בזה שמעתי ממרן רבינו שליט"א ששמע מזקנו הגה"ק בעל הלשם זצוק"ל שאין בזה קפידא ודעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד (וכן מסקנת הביה"ל הנז"ל). ומחמת כן מרן שליט"א בצעירותו היו לו רצועות שנכרכו כלפי חוץ במשך תקופת זמן, ומחמת הוראה זו של הלשם זיע"א לא הקפיד לשנותם.

בענין הקשר בתפילין של ראש כידוע ישנם כמה מנהגים בעשיית הקשר של תפילין של ראש, המנהג  הפשוט שעושים הקשר כמין דל"ת כלשון השו"ע (סי' לב סעי' נב), ויש נוהגים לעשות קשר מרובע וכונתם שיש בזה שני דלתי"ן, וכבר האריכו הנו"כ בבירור מקורות המנהג לעשות קשר מרובע (עיין בזה באורך בספר זכרון אליהו (עמ' רפא ואילך), אמנם במ"ב (ס"ק רלג) כתב בשם התפארת ארי' שהביא מדברי התשובה מאהבה (ח"ב הנדפס אחרי סי' ריב דין ז ד"ה שם גליון במג"א) "דאלו העושים קשר של דל"ת מכוון יותר לדינא" (וראיתי שכבר העירו שלכאו' לדעת בעל התפארת ארי' ראוי לעשות כמין מ"ם סתומה).

אמנם לא אכחד שרבינו שליט"א משיב לשואלים אותו כי לכתחילה יעשו הקשר כמין דל"ת וחוזר בלשונו כמה וכמה פעמים שאעפ"י שמצאנו גדולי עולם שנהגו בקשר מרובע הרי לדעתו כל המבקש לעשות לכתחילה יעשה קשר של דל"ת כהכרעת השו"ע גם אם אבותיו נהגו בקשר מרובע.

כמה פעמים נשלחתי בשליחות אנשים לשאול האם נשתנתה דעתו אחרי שנדפסו כמה וכמה מקורות מדברי רבותינו בדבר הטעם והמקור של מנהג עשיית הקשר המרובע, ורבינו מרן שליט"א הי' מציין לשואלים כי בתשובת רבי טיאה וויל (בנו של הקרבן נתנאל, בסי' יב) הסביר את טעם המנהג של קשר מרובע ואף ציין כי הקרבן נתנאל ורבי יהונתן אייבשיץ הניחו תפילין של ראש בקשר של מ"ם, אולם הלכה למעשה אין לשנות מדברי השו"ע ויש לעשות קשר של דל"ת.