הבא: סימן קכ"ט בדין דלא יצא חתן יחידי <<

אבן העזר סימן קכ"ח

בגדר פנים חדשות לשבע ברכות

א. מי שהיה נוכח בחופה ועזב מיד לאחר מכן, נחלקו רבותינו אם ניתן להחשיבו כ"פנים חדשות" בשבע ברכות. לדעת הרמב"ם (הל' ברכות פ"ב ה"י) כל ששמע הברכות בזמן הנישואין לא חשיב תו פנים חדשות. ולדעת הרא"ש (כתובות פ"ק סי' יג) אם לא השתתף בסעודת הנישואין חשיב פנים חדשות. וכתב בשו"ע (סי' סב סעי' ז) דפשט המנהג כהרא"ש (ועיין חכמ"א כלל קכ"ט ס"ה).

ושמעתי מרבינו זצוק"ל דלכתחילה ודאי שיש להשתדל לנהוג כהרמב"ם ולא להחשיב מי שנכח בחופה כפנים חדשות. ומסתמא טעם הדבר, דהואיל ופליגי בזה הראשונים, ונוגע הדבר לחשש שש ברכות לבטלה ראוי להחמיר. (דהרי ספק ברכות להקל).

ב. מי שבא לחתונה ואכל מיני תרגימא הגם שלא סעד בסעודת הנישואין ואף לא היה שם בשעת השבע ברכות של הסעודה תו לא חשיב פנים חדשות.