הבא: סימן קי"ז כמה הוראות בענין השושבינים <<

אבן העזר סימן קט"ז

בענין יחוד אחר חופה בחדר עם שני פתחים
(מכת"י רבינו זצוק"ל)

בענין יחוד אחרי החופה כשלחדר הייחוד יש שני פתחים והעדים העומדים על יד פתח א' לא יוכלו לראות את הפתח השני באופן שיש אפשרות לחתן או לכלה לעזוב את החדר בתוך זמן שיעור הייחוד האם סגי ייחוד כזה.

באה"ע סי' ל"ג "אמר לה בפני שני עדים הרי את מקודשת לי בביאה זו נתייחד עמה בפניהם ה"ז מקודשת" וכ' אחרונים אם אח"כ יצאו ואמרו שלא בא עלי' אינה מקודשת קדושי ודאי ע"ש, ומ"ש בשו"ע שהיא מקודשת ודאי כי מעמידין אותה על החזקה שהרי נתייחדו לשם כך, כל עוד שלא אמרו אחרת כשיצאו מן המקום. אך כ"ז כשיש עדים שנתייחדו שיעור זמן הייחוד, אבל כשאין העדים יכולים לראות שאמנם נתייחדו שיעור הזמן של הייחוד אף שנתייחדו בתחילה לשם כך הרי חסר עדי ייחוד.

אך אנן עסקינן בייחוד אחרי החו"ק לשווי' נשואה לדעת אלה הסוברים שייחוד זה נקרא חופה ועי"ז היא נעשית נשואה זה ודאי לא בעינן, מספיק אם יתייחדו הייחוד הראוי לביאה.

והנה דעת המקנה (בסי' סב) שהייחוד אחרי החופה לא בעי שיעור ביאה אלא משעת התחלת הייחוד איתה וכן דעת הבית מאיר.

גם לפי דעת הרבה מגדולי אחרונים שמספיק הייחוד – שעי"ז היא נעשית נשואה גם אם נמצאים בחדר כמה מקרובי' הואיל ואם בעי לבא עלי' בידו לשלחם.

ולכן בנ"ד שהעדים בודקים ורואים שאין אף אחד בחדר מלבד החוה"כ ודלתות הפתחים סגורים והמפתחות בידי החוה"כ בכה"ג י"ל דנעשית עי"ז נשואה אליבא דכו"ע כשהם מתייחדים מתחילה לכך.

והנה הרבה מן האחרונים סוברים דחופה לא צריך עדים דהא דקידושין בעי סהדי ולא סגי בהודאתם משום דקא חייבי לאחריני ולפי"ז הכי דכבר נתקדשה שאינם מחייבים בנשואין לאחרים סגי בהודאתם.