הבא: סימן צ"א בדבר הוצאת זרע לשימור והמסתעף ובחילוק בין נשוי לבחור <<
אבן העזר סימן צ'
בחובת ואופן ההשגחה במקומות
העוסקים בפוריות
בס"ד, כ"ד תמוז תשע"ג
ברכות שמים וממקור הברכות לעוסק בתורת חסד גדול מרבן שמו ה"ה ידידנו מוהר"ר צבי ב"ר במוהר"ר העשיל רייזמן שליט"א
אחדשכת"ר בכה"ר,
נתענגתי בדברי תורתו אשר הם חכמה ומלאכה כאשר הי' באמנה עמו תזכו למצוות.
מה שהי' בידי בענייני נאמנות אשה בתורת משגיחה ממרן רבנו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כבר כתבתי, ואף כת"ר הביא מן הדברים.
ולעצם הענין – איני זוכר [ועדיין לא בדקתי אם יש בידי מה שכתבתי בעבר] ששאלתי למרן רבנו זצוק"ל באופן מפורש על משגיחה בפוריות, רק זאת אציין כי לאורך השנים כשנשאל רבנו על כך – איני זוכר שרבנו עורר על כך. ובדקתי גם עם הרב של אותו מקום שיודעים שמרן הרב זצוק"ל הי' מייעץ לפנות, ואף הוא אישר לי שהגם שהי' אצלם (כמובן בדרך שאין חסרון בצניעות) משגיח א', אבל היו משגיחות.
וזאת למודעי, המציאות שהיתה בזמנו בתחילת ההפריות החוץ גופיות שכל הצלחה היתה מתפרסמת ברבים, והרופאים שעסקו בזה היו רדופים להצליח להגדיל שמם. ולכן לדעת מרן זצוק"ל, הי' חשש גדול של תערובת, שהרי הרופא מבקש לקנות לעצמו תהילת עולם, והוא מפחד שהחומר איננו מספיק טוב, והכישלון ירשם על שמו, ובכה"ג ודאי שיש לחוש מעיקר הדין כי יעשה את אשר לא יעשה ח"ו ויוסיף ויערב חומר כדי שדרכו תיצלח.
לכן מרן רבנו זצוק"ל הי' מעורר על חובת הפיקוח שיהא הדוק ואמיתי, אבל כמדומני שגם באותה תקופה הוא התייחס להשגחה כמניעת מכשול ולא בדיני עדות ועיקר דאגתו היתה שיהא הפיקוח הדוק, ולכן לא חילק בין משגיח למשגיחה ובפרט שיהא הפיקוח הדוק.
ולכן לענ"ד, גם אם המציאות השתנתה – צריך להדגיש כי הפיקוח חייב להיות הדוק. כת"ר מציין בשם ארגון א' שמנע שלושים וחמש טעויות – ה"י [אמנם לא מצויין בכמה מקרים טיפל הארגון באותה תקופה, אבל רח"ל הרי טעות אחת עלולה ח"ו להיות פגם בכרם בית ישראל] ויש על הממונים לדאוג למניעת תחושת שיגרה מהעוסקים בדבר.
והנני כופל לקראת סיום – כי אני כשלעצמי לא שמעתי מפורש ממרן [או לפחות איני זוכר כעת] כי אפשר לעשות זאת ע"י משגיחה אלא מכללא איתמר.
יוסף יקותיאל אפרתי