הבא: סימן ד' כמה הוראות במניעת הריון <<
אבן העזר סימן ג'
בדבר קיום מצוות פריה ורביה בילדים מפגרים
אודות השאלה של קיום מצוות פריה ורביה בילדים מפגרים.
בשו"ע (סימן א סעי' ה) כתב "כיון שיש לאדם זכר ונקבה קיים מצוות פריה ורביה והוא שלא יהא הבן סריס או הנקבה איילונית", הרי דרק בילדים שאינם ראויים להוליד אינו מקיים פריה ורביה. ומקור הדברים ביבמות (דף סב ע"א) דפליגי ר' יוחנן ור"ל בהיו לו בנים בגיותו ונתגייר דלר"י מקיים פו"ר דהא הוו ליה ור"ל אמר לא קיים פו"ר, גר שנתגייר כקטן שנולד דמי. [ועי' רמב"ם (פט"ו מאישות) דגם לר"י בעינן שהתגייר הבן].
ועוד נחלקו שם ר' יוחנן ורב הונא ב"היו לו בנים ומתו, רב הונא אמר קיים פו"ר, ר"י אמר לא קיים, ר"ה אמר קיים משום דרב אסי דאמר רב אסי אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף וכו', ור"י אמר לא קיים פו"ר, לשבת יצרה בעינן וליכא", ואיתותב רב הונא מדתניא "בני בנים הרי הם כבנים מת אחד מהם או שנמצא סריס לא קיים פו"ר".
ואיתא בב"י (סי' א והוא מתשו' מהרי"ל, השאלה סי' קצג והתשו' בסי' קצו) "מצאתי כתוב על בן חרש ושוטה לא ידענא אמאי לא קיים מצות פו"ר, וכי גרע מגר שנתגייר וקי"ל כר"י דאמר קיים, והאי נמי משום שבת יצרה איכא שבת, דיכול לישא אשה ולהוליד בן חכם, ואי משום דרב אסי דאמר עד שיכלו נשמות שבגוף האי נמי נשמה יש לו ובר מצוה הוא ופקחים מוזהרים עליו, דאי הוה כבהמה חשיב שחיטתו אפי' עומד על גבו כשחיטת גוי וקוף".
הרי דלדעת המהרי"ל והב"י מי שנולדו לו חרש ושוטה קיים מצוות פריה ורביה, הן אם קיום המצוה תלוי בגדר "נשמות שבגוף" והן אם קיום המצוה תלוי בוולדות. ולכן היה נראה פשוט שבילדים המוגדרים כמפגרים בזמנינו – שחלקם יש לדון אם הם בגדר שוטה (הואיל ופעמים והסימנים הניתנים ע"י חז"ל בגמ' (חגיגה ג) אודות שוטה ליכא בהם) היה צריך לומר שודאי מקיימים בהם מצוות פריה ורביה, ואף אם היו בגדר שוטים היה צריך להיות שקיים פו"ר וכמבואר בב"י ובמהרי"ל.
אמנם עפ"י הרשום אצלי (מחודש אדר תשנ"ז) היתה דעת מרן רבינו שבילדים "חסרי דעת או חרשים אלמים" יש "חסרון בקיום מצוות פריה ורביה". ונלע"ד דאולי כוונת רבינו זצוק"ל דמכיון שילדים אלו למעשה אינם עומדים להנשא וא"כ לא יתקיים בהם ישוב העולם, יתכן שמשו"כ יש בזה "חסרון בקיום מצוות פריה ורביה".
[וזאת למודעי, כי הנידון הוא בפיגור בדרגה כזו, שגם אם מחתנים אותם הרי במציאות אין מיעדים אותם להקים זרע של קיימא, אבל ודאי שחולים אפילו במחלות קשות אם הם יכולים להינשא ולהעמיד דורות אין שאלה, שקיימו בו פריה ורביה ופשוט הוא וראה אג"מ אה"ע ח"ד סי' עג ב].