או"ח א' סימן קט"ו

עריכת בר מצוה בליל י"ז תמוז

אודות שאלתו בדבר עריכת בר מצוה למי שנולד בי"ז תמוז, והשאלה אם לעשותו בו ביום בליל י"ז תמוז או לדחותו או להקדימו. והנה מצד שהלילה שייך לג' שבועות ניתן להקל אף  על פי שבשד"ח (מערכת בין המצרים אסיפת דינים דין א) הביא מחלוקת אם מותר לברך שהחיינו בליל י"ז בתמוז הואיל ויש מן הפוסקים שס"ל שליל י"ז תמוז קיל טפי משלשת השבועות. אולם למעשה נראה שאין כדאי לעשות את חגיגת הבר מצוה בליל יז תמוז שהרי כמה וכמה ראשונים סבורים דהתענית מתחיל בערב (ראה תענית דף יא ובראשונים שם). וראה מטה אפרים (ארדיט, חידושי בן אחיו רבי אברהם הל' תענית) שנוטה להקל בליל תענית ולעומת זאת בשו"ת חיים שאל (סי' כד) שמביא דברי רבותינו הראשונים שהתקנה מעיקרא היתה לנהוג בתענית ציבור מבעוד יום ואם כן ליל י"ז חשיב כיום התענית. ולכן הורה מרן רבינו עט"ר (שליט"א) זצוק"ל שלא לעשות הבר מצוה בליל י"ז תמוז.

ומכיון שנדחית הבר מצוה מאותו יום, הבנתי ממרן (שליט"א) זצוק"ל שכדאי להקדים ליום ט"ז בתמוז לפני ג' שבועות.

עגלת קניות