או"ח א' סימן קט"ו
האם מותר לערוך בר מצוה בליל י"ז תמוז?
לא, אין כדאי לעשות את חגיגת הבר מצוה בליל י"ז תמוז. מרן רבינו עט"ר (שליט"א) זצוק"ל הורה שלא לעשות הבר מצוה בליל י"ז תמוז, ומכיון שנדחית הבר מצוה מאותו יום, כדאי להקדים ליום ט"ז בתמוז לפני ג' שבועות. זאת משום שכמה וכמה ראשונים סבורים דהתענית מתחיל בערב, ולכן ליל י"ז חשיב כיום התענית. אודות שאלתו בדבר עריכת בר מצוה למי שנולד בי"ז תמוז, והשאלה אם לעשותו בו ביום בליל י"ז תמוז או לדחותו או להקדימו. והנה מצד שהלילה שייך לג' שבועות ניתן להקל אף על פי שבשד"ח (מערכת בין המצרים אסיפת דינים דין א) הביא מחלוקת אם מותר לברך שהחיינו בליל י"ז בתמוז הואיל ויש מן הפוסקים שס"ל שליל י"ז תמוז קיל טפי משלשת השבועות. וראה מטה אפרים (ארדיט, חידושי בן אחיו רבי אברהם הל' תענית) שנוטה להקל בליל תענית ולעומת זאת בשו"ת חיים שאל (סי' כד) שמביא דברי רבותינו הראשונים שהתקנה מעיקרא היתה לנהוג בתענית ציבור מבעוד יום ואם כן ליל י"ז חשיב כיום התענית.
לא, אין כדאי לעשות את חגיגת הבר מצוה בליל י"ז תמוז. מרן רבינו עט"ר (שליט"א) זצוק"ל הורה שלא לעשות הבר מצוה בליל י"ז תמוז, ומכיון שנדחית הבר מצוה מאותו יום, כדאי להקדים ליום ט"ז בתמוז לפני ג' שבועות. זאת משום שכמה וכמה ראשונים סבורים דהתענית מתחיל בערב, ולכן ליל י"ז חשיב כיום התענית. אודות שאלתו בדבר עריכת בר מצוה למי שנולד בי"ז תמוז, והשאלה אם לעשותו בו ביום בליל י"ז תמוז או לדחותו או להקדימו. והנה מצד שהלילה שייך לג' שבועות ניתן להקל אף על פי שבשד"ח (מערכת בין המצרים אסיפת דינים דין א) הביא מחלוקת אם מותר לברך שהחיינו בליל י"ז בתמוז הואיל ויש מן הפוסקים שס"ל שליל י"ז תמוז קיל טפי משלשת השבועות. וראה מטה אפרים (ארדיט, חידושי בן אחיו רבי אברהם הל' תענית) שנוטה להקל בליל תענית ולעומת זאת בשו"ת חיים שאל (סי' כד) שמביא דברי רבותינו הראשונים שהתקנה מעיקרא היתה לנהוג בתענית ציבור מבעוד יום ואם כן ליל י"ז חשיב כיום התענית.