עוד על מצוות מעגל השנה

תגיות קשורות

בהמשך למכתבו של ראש בית המדרש הגאון רבי יוסף אפרתי שליט"א אודות ברכת האילנות וברכת שהחיינו בעצים מורכבים, אנו מפרסמים כאן טבלה מעודכנת של פירות שהחיינו מאת מחבר הספר 'וזאת הברכה'

לתועלת המעיין: הלוח מחולק לעונות: פירות הקיץ, פירות סוף הקיץ ופירות החורף וכן פירות שמצויים כל השנה.

בפירות שספק אם מברכים עליהם 'שהחיינו', לכתחילה יפטור את הפרי בברכת 'שהחיינו' שיברך על פרי שוודאי מברכים עליו 'שהחיינו' (ראה כל פרי דינו, בהערה למטה).

יש להעיר, שאופני הגידול והאחסון מתקדמים משנה לשנה, לכן יתכן שהזמנים שהפירות יצאו לשוק יהיו מוקדמים יותר מהמצוין ברשימה, וכמו כן הפירות יהיו מצויים למשך זמן רב יותר, לכן יש לשים לב לשינויים בזמני שיווק הפירות.

תחילת קיץ (סוף חורף)

שם הפרי החל מחודש התקופה
אבטיח (אין לברך, ראה הערה)[1] [אדר] 3 ← 11 
אפונה טרייה (למנהג בני ספרד) [אדר – ניסן] 3 ← 4
אפרסק [ניסן] 3 ← 10
אפרשזיף (נקטרינה)[2] [אדר – ניסן] 3 ← 10
מלון (אין לברך, ראה הערה)[3] [אדר] 2 ← 11 
ענבים[4] [סוף אדר – ניסן] 4 ← 10
פטל (אינו מצוי – ראה הערה למטה)[5]  
שסק [שבט] 2 ← 5
שעועית ירוקה (למנהג בני ספרד) [אדר – ניסן] 3 ← 4

סוף קיץ (אמצע קיץ)

שם הפרי החל מחודש התקופה
דובדבן, גודגדן (חי)   [אייר] 5 ← 7
ליצ’י (לונגן) [סיון] 6 ← 10
מישמש [אייר] 5 ← 7
פרי עדן (פיטיה עומדת) [סיון] 8 ← 1
שזיף  [אייר] 5 ← 9
תאנה [אייר] 5 ← 12 (יש לברר בנוגע לחשש תולעים)
תפוח ענה [אייר] 5 ← 7 יפטור בפרי אחר [6]

אמצע חורף

שם הפרי החל מחודש התקופה
אבוקדו עי"ש [7] [אב] 8 ← 9
אגס נאשי (דומה לתפוח) עי"ש [8] [סיון] 6 ← 1
אנונה [אב] 8 ← 2
מנגו [סיון-תמוז] 7 ← 12
סברס (צבר) [תמוז] 7 ← 5
פסיפולרה (שעונית) [תמוז] 7 ← 9, + 2 ← 3 [10]
רימון [תחילת העונה באב-אלול] 8 ← 4
אפרסמון [אלול] 9 ← 12

תחילת חורף

שם הפרי החל מחודש התקופה
אשכולית [אלול] 9 ← 5
גואיבה [אלול] 9 ← 12
חבוש [אלול][11] 9 ← 12
חרוב [אלול] (ראה הערה)[12]  
מנדרינה (טמפל) [אלול] 9 ← 4
פומלה [תשרי] 10 ← 5
פומלית [תשרי] 10 ← 5
קלמנטינה (קליף) [תשרי] 9 ← 4

סוף קיץ

שם הפרי החל מחודש התקופה
קרמבולה (כוכבית) [אלול] 9 ← 4
תמרים צהובים [13] [אב] 8 ← 11
תפוז [אלול] 9 ← 5
תפוז (לימון) ננסי (קומקוט) [אלול] 9 ← 1
ערמונים טריים [שבט] 11 ← 1 [14]
פיג'ויה [חשון] 11 ← 12
פיטאיה (זוחלת – מלך המדבר) [כסלו] 12 ← 3
תות שדה [כסלו] 11 ← 5
  שם הפרי החל מחודש הערות
תחילת קיץ (סוף חורף)
אבטיח אדר אין לברך, ראה הערה[1]
אפונה טרייה אדר – ניסן למנהג בני ספרד
אפרסק ניסן  
אפרשזיף (נקטרינה) אדר – ניסן [2]
מלון אדר אין לברך, ראה הערה[3]
ענבים סוף אדר – ניסן [4]
פטל   אינו מצוי – ראה הערה [5] 
שסק שבט  
  שעועית ירוקה אדר – ניסן (למנהג בני ספרד)
סוף קיץ (אמצע קיץ) דובדבן, גודגדן (חי)   אייר  
ליצ’י (לונגן) סיון  
מישמש אייר  
פרי עדן (פיטיה עומדת) סיון  
שזיף  אייר  
תאנה אייר יש לברר בנוגע לחשש תולעים
תפוח ענה אייר יפטור בפרי אחר [6]
אמצע חורף אבוקדו אב עי"ש [7]
אגס נאשי (דומה לתפוח) סיון עי"ש [8]
אנונה אב  
מנגו סיון-תמוז  
סברס (צבר) תמוז [9]
פסיפולרה (שעונית) תמוז [10]
רימון תחילת העונה באב-אלול  
תחילת חורף אפרסמון אלול  
אשכולית אלול  
גואיבה אלול  
חבוש אלול [11]
חרוב אלול ראה הערה [12]
מנדרינה (טמפל) אלול  
פומלה תשרי  
פומלית תשרי  
קלמנטינה (קליף) תשרי  
סוף קיץ קרמבולה (כוכבית) אלול  
תמרים צהובים אב [13]
תפוז אלול  
תפוז (לימון) ננסי (קומקוט) אלול  
ערמונים טריים שבט [14]
פיג'ויה חשון  
פיטאיה (זוחלת – מלך המדבר) כסלו  
תות שדה כסלו  
חיפוש בטבלה
  שם הפרי החל מחודש הדין הערות

תחילת קיץ

אבטיח אדר ספק [1]
אפונה טרייה אדר – ניסן יש לברך [2]
אפרסק ניסן ספק [3]
אפרשזיף (נקטרינה) אדר – ניסן ספק [4]
מלון אדר אין לברך [5]
ענבים סוף אדר – ניסן יש לברך [6]
פטל     אינו מצוי [7]
שסק שבט יש לברך  
שעועית ירוקה אדר – ניסן יש לברך למנהג בני ספרד
אמצע קיץ דובדבן, גודגדן אייר יש לברך  
ליצ’י (לונגן) סיון יש לברך  
מישמש אייר יש לברך  
פרי עדן (פיטיה עומדת) סיון יש לברך  
שזיף  אייר יש לברך  
תאנה אייר יש לברך [8]
תפוח ענה אייר ספק [9]
סוף קיץ אבוקדו אב ספק [10]
אגס נאשי (דומה לתפוח) סיון ספק [11]
אנונה אב יש לברך  
מנגו סיון-תמוז יש לברך  
סברס (צבר) תמוז יש לברך [12]
פסיפולרה (שעונית) תמוז יש לברך [13]
רימון אב-אלול יש לברך  
תחילת חורף אפרסמון אלול יש לברך  
אשכולית אלול יש לברך  
גואיבה אלול יש לברך  
חבוש אלול יש לברך [14]
חרוב אלול יש לברך [15]
לימון ננסי (לימקוואט) אלול יש לברך  
מנדרינה (טמפל) אלול יש לברך  
פומלה תשרי יש לברך  
פומלית תשרי יש לברך  
קלמנטינה (קליף) תשרי יש לברך  
קרמבולה (כוכבית) אלול יש לברך  
תמרים צהובים אב יש לברך [16]
תפוז אלול יש לברך  
תפוז ננסי (קומקוט) אלול יש לברך  
אמצע חורף ערמונים טריים שבט יש לברך [17]
פיג'ויה חשון יש לברך  
פיטאיה (זוחלת – מלך המדבר) כסלו יש לברך  
תות שדה כסלו יש לברך  
מצוי כל השנה אגוזים   אין לברך [18]
אגס   אין לברך [19]
אננס   אין לברך [20]
בננה   אין לברך  
פירות בשימורים   אין לברך  
פירות יבשים   אין לברך  
שקד   אין לברך [21]
קיווי   אין לברך [22]
קוקוס   אין לברך [23]
פפאיה   אין לברך [24]
אוכמניות – (berries black or blue)   אין לברך [25]

 


[1] ישנם כיום אבטיחים שאינם בחשש כלאים והם ניכרים בחידושם בתקופת הקיץ ועליהם ניתן לברך שהחיינו, אך לצערנו רוב האבטיחים המצויים בחנויות הם כלאיים, וגם ישנם מקומות שאפשר להשיג אבטיחים כל השנה (קטנים) ולכן מחמת שתי הסיבות הללו, גם כאשר מגיע עונת הקיץ ויוצאים האבטיחים הגדולים והם ניכרים בחידושם, אין לברך עליהם 'שהחיינו', אבל טוב לפטרם ב'שהחיינו' על פרי אחר שמתחדש אז.

[2] כמבואר בבן איש חי (פרשת ראה אות יב)

[3] לפי המידע הידוע לנו הרבה מעצי האפרסק מורכבים על שאינם מינם ולכן ראוי לפטרם ב"שהחיינו" שמברך על פרי אחר.

[4] כנ"ל בהערה [3], יש להוסיף ולהעיר, כיון שאפרשזיף הוא סוג של אפרסק, אם כבר בירך 'שהחיינו' על אפרסק (לדוגמא באופן שיודע שאינו מורכב) ולא על אפרשזיף, טוב לפטור את האפרשזיף שיאכל אחר כן ב'שהחיינו' שמברך על פרי אחר שמתחדש אז (עיין שו"ע סימן רכה סעיף ד ובשעה"צ ס"ק יח).

[5] רוב המלונים המצויים בחנויות הם כלאיים (לצערנו), וישנם מקומות שאפשר להשיג מלונים כל השנה – לכן מחמת שתי הסיבות הללו, גם כאשר מגיע עונת הקיץ (באדר – ניסן) והם ניכרים בחידושם, אין לברך עליהם 'שהחיינו'. אבל טוב לפטרם ב'שהחיינו' על פרי אחר שמתחדש אז.

[6] הענבים ניכרים בחידושם (באדר, ניסן) ולכן מברך עליהם 'שהחיינו'. וגם מי שבירך על ענבים הגדלים בארץ, אם נגמרה העונה והביאו ענבים מחו"ל (דרום אפריקה וכד') בחודשי החורף, יש לברך עליהם שוב 'שהחיינו', כיון שהם מהעונה החדשה בחוץ לארץ – והם ניכרים שהם מהעונה החדשה.’

[7] לפרי הפטל ישנם אחוזי ערלה גבוהים (ראה הליכות שדה, גליון 225) וגם הפרי בחזקת מתולע, ולכן לעת עתה אינו מצוי שיאכל פטל טרי (עלול להשתנות).

[8] יש לברר בנוגע לחשש תולעים.

[9] כיון שאפשר להשיג מיני תפוחים כל השנה, לכן אין לברך על תפוח ענה 'שהחיינו', אף שהוא עצמו ניכר בחידושו. אבל ראוי לפטור אותו בפרי אחר שברכתו 'שהחיינו' בוודאי.

[10] זנים שונים של אבוקדו גדלים במשך רוב חודשי השנה. אך בסוף הקיץ, יש הפסק (שאינם מצויים בשוק), ואז מתחדש זן הגליל, בחודש אב, ולכן יש לברך דווקא עליו 'שהחיינו' כיון שהוא ניכר בחידושו.

[11] עיקרו מיובא מחוץ לארץ ואפשר להשיגו כל השנה במקומות מסוימים וגם לא ניכר בחידושו ולכן אין לברך על אגס נאשי המיובא 'שהחיינו'. אבל על אגס נאשי הגדל בארץ מברך 'שהחיינו' (הוא נראה שונה מהמיובא מחוץ לארץ – חום יותר וקטן יותר) – כיון שיש לו עונה מוגדרת. עוד יש להעיר, שלפי המידע שברשותנו הוא אינו כלאיים.

[12] עיקר התחדשות העונה של הצבר הוא בסוף הקיץ, מחודש תמוז בערך – ומברך עליו 'שהחיינו'. אמנם כיון שלמעשה העונה של הצבר מגיע כבר ל11 חודשים ואפשר להשיג את פרי הצבר כל השנה, בחנויות מיוחדות, לכן ראוי לפטור אותו, בזמן התחדשותו, בפרי אחר שוודאי 'שהחיינו'.

[13] פסיפלורה מתחדשת פעמים בשנה (דו עונתי) בתמוז ובשבט-אדר – ועל כל פעם מברך עליו 'שהחיינו'. אמנם כיון שיש בפרי זה אחוזי ערלה גבוהים חייבים להקפיד על כשרות מהודרת.

[14] על פי המידע שברשותנו, גם החבושים המיובאים מחו"ל, בחודש אלול, הם מהעונה החדשה שם, ומברך עליהם 'שהחיינו' (וכדאי לבדוק אם המציאות לא השתנתה).

[15] החרוב מתחדש בחודש אלול – ומברך עליו 'שהחיינו' – אם הפרי חביב וחשוב לו. ויש לבדוק אותו היטב מתולעים. יש להעיר, שעל החרובים הנמכרים בט"ו בשבט מברך 'שהחיינו' – רק אם יודע שהוא מהעונה החדשה (ובדרך כלל הדבר לא ידוע).

[16] על תמרים מיובשים אין מברכים 'שהחיינו', שאינם ניכרים בחידושם, על הצהובים מברכים 'שהחיינו' – כיון שניכרים בחידושם. יש להעיר, כיון שמברכים 'שהחיינו' רק אם הפרי ראוי לאכילה ודרכו בכך. לכן יש לשים את התמרים הצהובים בפריזר לכ12 שעות, שאז הם מקבלים מתיקות ונהיים ראויים לאכילה ורק אז מברכים עליהם 'שהחיינו'.

[17] עיקר התחדשות הערמונים הטריים (לא קפואים) הוא בחורף, ולכן על ערמון טרי מברכים 'שהחיינו' בסביבות חודשי טבת, שבט. ויזהר שיהיה קלוי באש לפני הברכה, כי כך דרך אכילתו (ראה הערה הקודמת). ויש להוסיף, כיון שאפשר להשיג במקומות מסוימים כל השנה, לכן  הרוצה לצאת מכל חשש יפטור את הערמון ב'שהחיינו' שמברך על פרי אחר.

[18] אגוזים לא ניכרים בחידושם.

[19] אפשר להשיג אגסים כל השנה מקירור ולא ניכרים בחידושם.

[20] אפשר להשיג אננס כל השנה ולא ניכר בחידושו.

[21] השקדים הרגילים אינם ניכרים בחידושם ולכן אין לברך עליהם 'שהחיינו'. וגם על השקדים הירוקים בתחילת העונה שלהם, אין לברך 'שהחיינו' על קליפתם, כיון שרובם כלאיים (תוצרת הארץ), ועוד, שאין מתייחסים לקליפה כפרי חשוב שמברכים עליו 'שהחיינו', ודומה לירק למנהג בני אשכנז.’

[22] על קיווי מיובא, אפשר להשיג כל השנה ואינו ניכר בחידושו לכן אין מברכים עליו 'שהחיינו'. ועל קיווי ישראלי, הניכר בחידושו (העונה שלו הוא באב אלול) – מברך 'שהחיינו' (אם יש הפסק פרי). ואילו הסימנים לפרי הישראלי: א. הקליפה שלו יותר כהה [חום חזק] מאלו המיובאים מחו"ל; ב. הגודל של הפרי הישראלי אינו אחיד לעומת אלו מחו"ל שיש להם גודל אחיד; ג. הפרי הישראלי הוא יותר מחוספס ויותר שעיר; ד. הפרי הישראלי הוא יותר שטוח לעומת הפרי מחו"ל שהוא יותר דמוי ביצה;  ה. הפרי הישראלי הרבה יותר טעים ויותר עסיסי (הערת הרב רוקח שליט"א).

[23] קוקוס גדל כל השנה ואינו עונתי.

[24] גדל כל השנה. ויש לציין שעל פפאיה טרייה מתוצרת הארץ ישנם אחוזי ערלה גבוהים ולכן דרוש הכשר מהודר (אם יש כזה דבר).

[25] לאוכמניות ישנם אחוזי ערלה גבוהים, ולכן אין לאכול מתוצרת הארץ (אלא אם כן יש להם הכשר מהודר). ובמיובאים מחוץ לארץ אין מברכים 'שהחיינו' כיון שהם מצויים כל השנה ואינם ניכרים בחידושם.

 

רבי אלכסנדר יהודה מנדלבוים שליט"א
מחבר ספר ‘וזאת הברכה’


[1] ישנם כיום אבטיחים שאינם בחשש כלאים והם ניכרים בחידושם בתקופת הקיץ ועליהם ניתן לברך שהחיינו, אך לצערנו רוב האבטיחים המצויים בחנויות הם כלאיים, וגם ישנם מקומות שאפשר להשיג אבטיחים כל השנה (קטנים) ולכן מחמת שתי הסיבות הללו, גם כאשר מגיע עונת הקיץ ויוצאים האבטיחים הגדולים והם ניכרים בחידושם, אין לברך עליהם 'שהחיינו', אבל טוב לפטרם ב'שהחיינו' על פרי אחר שמתחדש אז.

[2] כמבואר בבן איש חי (פרשת ראה אות יב)

[3] לפי המידע הידוע לנו הרבה מעצי האפרסק מורכבים על שאינם מינם ולכן ראוי לפטרם ב"שהחיינו" שמברך על פרי אחר.

[4] כנ"ל בהערה [3], יש להוסיף ולהעיר, כיון שאפרשזיף הוא סוג של אפרסק, אם כבר בירך 'שהחיינו' על אפרסק (לדוגמא באופן שיודע שאינו מורכב) ולא על אפרשזיף, טוב לפטור את האפרשזיף שיאכל אחר כן ב'שהחיינו' שמברך על פרי אחר שמתחדש אז (עיין שו"ע סימן רכה סעיף ד ובשעה"צ ס"ק יח).

[5] רוב המלונים המצויים בחנויות הם כלאיים (לצערנו), וישנם מקומות שאפשר להשיג מלונים כל השנה – לכן מחמת שתי הסיבות הללו, גם כאשר מגיע עונת הקיץ (באדר – ניסן) והם ניכרים בחידושם, אין לברך עליהם 'שהחיינו'. אבל טוב לפטרם ב'שהחיינו' על פרי אחר שמתחדש אז.

[6] הענבים ניכרים בחידושם (באדר, ניסן) ולכן מברך עליהם 'שהחיינו'. וגם מי שבירך על ענבים הגדלים בארץ, אם נגמרה העונה והביאו ענבים מחו"ל (דרום אפריקה וכד') בחודשי החורף, יש לברך עליהם שוב 'שהחיינו', כיון שהם מהעונה החדשה בחוץ לארץ – והם ניכרים שהם מהעונה החדשה.

[7] לפרי הפטל ישנם אחוזי ערלה גבוהים (ראה הליכות שדה, גליון 225) וגם הפרי בחזקת מתולע, ולכן לעת עתה אינו מצוי שיאכל פטל טרי (עלול להשתנות).

[8] יש לברר בנוגע לחשש תולעים.

[9] כיון שאפשר להשיג מיני תפוחים כל השנה, לכן אין לברך על תפוח ענה 'שהחיינו', אף שהוא עצמו ניכר בחידושו. אבל ראוי לפטור אותו בפרי אחר שברכתו 'שהחיינו' בוודאי.

[10] זנים שונים של אבוקדו גדלים במשך רוב חודשי השנה. אך בסוף הקיץ, יש הפסק (שאינם מצויים בשוק), ואז מתחדש זן הגליל, בחודש אב, ולכן יש לברך דווקא עליו 'שהחיינו' כיון שהוא ניכר בחידושו.

[11] עיקרו מיובא מחוץ לארץ ואפשר להשיגו כל השנה במקומות מסוימים וגם לא ניכר בחידושו ולכן אין לברך על אגס נאשי המיובא 'שהחיינו'. אבל על אגס נאשי הגדל בארץ מברך 'שהחיינו' (הוא נראה שונה מהמיובא מחוץ לארץ – חום יותר וקטן יותר) – כיון שיש לו עונה מוגדרת. עוד יש להעיר, שלפי המידע שברשותנו הוא אינו כלאיים.

[12] עיקר התחדשות העונה של הצבר הוא בסוף הקיץ, מחודש תמוז בערך – ומברך עליו 'שהחיינו'. אמנם כיון שלמעשה העונה של הצבר מגיע כבר ל11 חודשים ואפשר להשיג את פרי הצבר כל השנה, בחנויות מיוחדות, לכן ראוי לפטור אותו, בזמן התחדשותו, בפרי אחר שוודאי 'שהחיינו'.

[13] פסיפלורה מתחדשת פעמים בשנה (דו עונתי) בתמוז ובשבט-אדר – ועל כל פעם מברך עליו 'שהחיינו'. אמנם כיון שיש בפרי זה אחוזי ערלה גבוהים חייבים להקפיד על כשרות מהודרת.

[14] על פי המידע שברשותנו, גם החבושים המיובאים מחו"ל, בחודש אלול, הם מהעונה החדשה שם, ומברך עליהם 'שהחיינו' (וכדאי לבדוק אם המציאות לא השתנתה).

[15] החרוב מתחדש בחודש אלול – ומברך עליו 'שהחיינו' – אם הפרי חביב וחשוב לו. ויש לבדוק אותו היטב מתולעים. יש להעיר, שעל החרובים הנמכרים בט"ו בשבט מברך 'שהחיינו' – רק אם יודע שהוא מהעונה החדשה (ובדרך כלל הדבר לא ידוע).

[16] על תמרים מיובשים אין מברכים 'שהחיינו', שאינם ניכרים בחידושם, על הצהובים מברכים 'שהחיינו' – כיון שניכרים בחידושם. יש להעיר, כיון שמברכים 'שהחיינו' רק אם הפרי ראוי לאכילה ודרכו בכך. לכן יש לשים את התמרים הצהובים בפריזר לכ12 שעות, שאז הם מקבלים מתיקות ונהיים ראויים לאכילה ורק אז מברכים עליהם 'שהחיינו'.

[17] עיקר התחדשות הערמונים הטריים (לא קפואים) הוא בחורף, ולכן על ערמון טרי מברכים 'שהחיינו' בסביבות חודשי טבת, שבט. ויזהר שיהיה קלוי באש לפני הברכה, כי כך דרך אכילתו (ראה הערה הקודמת). ויש להוסיף, כיון שאפשר להשיג במקומות מסוימים כל השנה, לכן  הרוצה לצאת מכל חשש יפטור את הערמון ב'שהחיינו' שמברך על פרי אחר.

[18] אגוזים לא ניכרים בחידושם.

[19] אפשר להשיג אגסים כל השנה מקירור ולא ניכרים בחידושם.

[20] אפשר להשיג אננס כל השנה ולא ניכר בחידושו.

[21] השקדים הרגילים אינם ניכרים בחידושם ולכן אין לברך עליהם 'שהחיינו'. וגם על השקדים הירוקים בתחילת העונה שלהם, אין לברך 'שהחיינו' על קליפתם, כיון שרובם כלאיים (תוצרת הארץ), ועוד, שאין מתייחסים לקליפה כפרי חשוב שמברכים עליו 'שהחיינו', ודומה לירק למנהג בני אשכנז.

[22] על קיווי מיובא, אפשר להשיג כל השנה ואינו ניכר בחידושו לכן אין מברכים עליו 'שהחיינו'. ועל קיווי ישראלי, הניכר בחידושו (העונה שלו הוא באב אלול) – מברך 'שהחיינו' (אם יש הפסק פרי). ואילו הסימנים לפרי הישראלי: א. הקליפה שלו יותר כהה [חום חזק] מאלו המיובאים מחו"ל; ב. הגודל של הפרי הישראלי אינו אחיד לעומת אלו מחו"ל שיש להם גודל אחיד; ג. הפרי הישראלי הוא יותר מחוספס ויותר שעיר; ד. הפרי הישראלי הוא יותר שטוח לעומת הפרי מחו"ל שהוא יותר דמוי ביצה;  ה. הפרי הישראלי הרבה יותר טעים ויותר עסיסי (הערת הרב רוקח שליט"א).

[23] קוקוס גדל כל השנה ואינו עונתי.

[24] גדל כל השנה. ויש לציין שעל פפאיה טרייה מתוצרת הארץ ישנם אחוזי ערלה גבוהים ולכן דרוש הכשר מהודר (אם יש כזה דבר).

[25] לאוכמניות ישנם אחוזי ערלה גבוהים, ולכן אין לאכול מתוצרת הארץ (אלא אם כן יש להם הכשר מהודר). ובמיובאים מחוץ לארץ אין מברכים 'שהחיינו' כיון שהם מצויים כל השנה ואינם ניכרים בחידושם.

רבי אלכסנדר יהודה מנדלבוים שליט"א
מחבר ספר ‘וזאת הברכה’