העברת דירה, נגינה ורחצה בים בימי ספירת העומר: הלכות ותשובות

הבא: סימן קכ"ב בענין תענית חתן בל"ג בעומר <<

או"ח ג' סימן קכ"א

האם מותר להעביר דירה, לנגן או לרחוץ בים בימי ספירת העומר?

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

מותר להעביר דירה בימי ספירת העומר, וכן מותר לנגן בהכנסת ספר תורה, אך לימוד נגינה מותר רק אם אינו להנאה או אם התלמידות אינן בקיאות. רחצה בים או בבריכה אינה מומלצת ללא צורך מיוחד. במענה לשאלותיך בכמה דינים ומנהגים בימי ספירת העומר. בדבר השאלה אם מותר לעבור דירה בימי הספירה. כבר הבאנו שלדעת רבינו מעיקר הדין אין מניעה לברך שהחיינו בימי הספירה (עיין ישא יוסף או"ח ח"א סי' צט), ולכן מותר לקנות בגדים אפילו אם מדובר בבגדים חשובים שמברכים עליהם שהחיינו. (והיה מוסיף שאם אפשר בשבת עדיף טפי). אמנם יש מחכמי דורנו שכתבו שלעבור דירה או לקנות דירה הוי שמחה טפי, ולכן לדעתם אין לעשות כן בימי הספירה, אולם מרן רבינו זצוק"ל ס"ל דלא נאסר הדבר בימי הספירה ומותר מעיקר הדין לעבור דירה אף לבית חדש בימי הספירה. ויתכן שאפשר להוסיף טעם לקולא דהרי הנמנעים מלברך שהחיינו טעמם דאין לומר שהחיינו והגיענו לזמן שיש בו מנהגי אבילות, אבל כשעוברים דירה שמברכים הטוב והמטיב, שמטיב לכל בני המשפחה, ולא מברכים שהחיינו, קיל טפי. ומשום כך לדעתו גם לקנות מכונית בימי הספירה אין מניעה. אם מותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, והאם מותר אף להתחיל לנגן כאשר מתאספים לכתיבת האותיות האחרונות בס"ת. אכן כנים הדברים כי מרן זצוק"ל הורה שמותר לנגן בהכנסת ס"ת בימי הספירה, וכמו שכתבנו בשו"ת ישא יוסף (ח"א סי' קא), ולכן ודאי שיכול כת"ר לנהוג כן. אולם מחובתי להוסיף דבאותו מעשה המובא שם אודות הכנסת ס"ת בקרית ספר שהיתה בחודש אייר בתוך השנה לפטירת הרבנית אלישיב ע"ה, הרי כשהגיע רבינו לקריה, יצאו הרבה מבני הישיבות ובני התורה ובקשו לקבל את פניו בשירה וריקודים, ורבינו ביקש שיפסיקו, וביאר טעמו שכל ההיתר לנגן, לזמר ולרקוד בכל עוז בימי הספירה הוא רק בהכנסת ס"ת כנהוג אחרי גמר כתיבת האותיות, כשמוציאים הס"ת לרחובה של עיר להוליכה למקדש מעט, אבל אין היתר לנגן ולזמר לכבוד קבלת פנים של ת"ח, הלכך יש להזהר שהשירה והריקודים יהיו רק לכבוד הס"ת ולא קודם לכן. אודות לימוד נגינה בימי הספירה. ידוע מה שכתבו בזה האחרונים ע"י שו"ת אג"מ (או"ח ח"ג סי' פז) שהתיר ללמד נגינה "אם הוא לפרנסה, דלדידיה אין זה ענין שמחה, ואם הוא להנאתו אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה לפי המנהג". ולפ"ז היה מקום לאסור לימוד נגינה בימי הספירה במוסדות החינוך דלתלמידות הרי לא הוי לפרנסתם – ואם כן אולי זה בגדר שמחה שנאסרה, אבל שמעתי בזה ממרן זצוק"ל שמכיון שהתלמידות אינן בקיאות ברזי הנגינה, הרי לימוד הנגינה אינו בכלל שמחה אצלן, אמנם אם אכן יודעות התלמידות לנגן אלא שמבקשות להשתלם יותר ומנגנות כרגיל, אין להתיר. בענין לילך לרחוץ בבריכה בימי הספירה – שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל שכל שאין לו צורך מיוחד (כגון צורך רפואי) אין כדאי ללכת, וביאר טעמו שהליכה לבריכה יש בזה ענין מסוים של "בילוי", ואין ראוי שיעשה כן בימי הספירה.

Frequently Asked Questions

1 מהם השירותים העיקריים שמציע בית המדרש להלכה בהתיישבות?

בית המדרש מספק הדרכה הלכתית, פעילות תורנית וחינוכית, ומשאבים למצוות התלויות בארץ. הוא כולל בית הוראה, רשת כוללים, מרכזי למידה ותמיכה ביישום מצוות כגון תרומות ומעשרות.

2 כיצד ניתן לקבל סיוע והדרכה בנושאי תרומות ומעשרות ומצוות אחרות התלויות בארץ?

ניתן לפנות לבית ההוראה לקבלת מענה הלכתי אישי. בנוסף, האתר מציע מידע מפורט, נוסחאות הפרשה, ולוחות עזר תחת מדורי "קרן המעשרות", "מצוות התלויות בארץ" ו"מידע שימושי".

3 מהי קרן המעשרות ומה תפקידה?

קרן המעשרות מסייעת לציבור ביישום מצוות הפרשת תרומות ומעשרות באופן הלכתי ומסודר. היא מציעה אפשרות להצטרפות ולומדת את אופן הפרשת התרומות והמעשרות.

4 האם ישנן פעילויות חינוכיות או תוכניות לימוד לקהל הרחב או למוסדות חינוך?

כן, המכון מקיים פעילות חינוכית ענפה הכוללת את מרכז הלמידה "אמונת ארץ", תוכניות למוסדות חינוך, פעילויות למשפחות, ימי עיון ולמידה וירטואלית בנושאי הלכה ומצוות.

עגלת קניות