או"ח ב' סימן פ"ג
האם מותר לומר בשבת 'מחר אני הולך למדינת הים' לאור דין 'ודבר דבר'?
השאלה אם מותר לומר בשב"ק "מחר אני הולך למדינת הים".
הנה הלכה פסוקה היא דמדין "ודבר דבר" אסור לומר בשבת שבכוונתו לילך ולעשות מלאכה במוצאי שבת כמבואר בשו"ע (ריש סי' שז) "דאסור לומר דבר פלוני אעשה למחר או סחורה פלונית אקנה למחר". לעומת זאת מבואר (שם סעי' ח) ד"יכול לומר לחברו לכרך פלוני אני הולך כיון דהיום יכול לילך ע"י בורגנין". וכתבו הנו"כ (מג"א ומ"ב) דאינו יכול לומר שאסע ברכב או בקרון למחר כי מכיון שמדבר על דבר האסור בשבת – נסיעה ברכב, אסור לומר זאת בשבת. וא"כ במקרה שאומר בשב"ק שבכוונתו לילך לאמריקה וכיו"ב שלענין זה אין בורגנין לכאורה יהיה אסור.
והנה כבר עמד בזה הגאון הגדול ר"ש אויערבאך שליט"א בספר ארחות שבת (פרק עשרים ושנים הערה יט) וצדד לאסור. ובאחד מבקורי כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א אצל רבינו שאל דבר זה למרן רבינו שליט"א. והשיב מרן שליט"א דכל מה דיש צד איסור כשאומר שילך למחר למקום פלוני כשאין בורגנין, זהו רק במקרה שהאומר והשומעים מפרשים שדיבורו הינו על מלאכת איסור וכגון שמדבר על נסיעה, או שמדבר לילך למקום פלוני ונשמע מדבריו שבדעתו לעשות מלאכה אסורה, אולם אם הוא אומר לשון של "אלך לאמריקה" לשון זה אינו חשיב אמירה שנאסרה דהרי זהו פטומי מילי בעלמא דאין שייך כלל במציאות "הליכה לאמריקה" וא"כ אין זה נחשב כלל דיבור של איסור (ומה שנרמז בזה על היותו מכוון לנסוע מחר לאמריקה אינו בכלל האיסור, ורק כשרומז בדיבורו על דבר מציאותי כמו "הליכה למקום אחר" היה נאסר אלמלא בורגנין ודו"ק).