או"ח א' סימן ל"ח
מהם התנאים לקבלת רבנות בקהילה ללא מחיצה, כפי שנקבע על ידי החזו"א?
התנאים לקבלת רבנות בקהילה ללא מחיצה, כפי שנקבע על ידי החזו"א, הם שהרב יקבל על עצמו לבנות מחיצה תוך שנה, ואם לא תהיה מחיצה, עליו לעזוב את הקהילה. עובדה זו נשמעה מעד נאמן ה"ה הרה"ג ר"ע הרטמן שליט"א אודות מעשה באביו שלמד בישיבת ר"ח ברלין ונתמנה לרב בקהילה שלא היה בה מחיצה, ושאל לרבו הגאון הרב הוטנר זצ"ל אם לקבל הרבנות. רבו, לאחר שהתייעץ עם מרן החזו"א זיע"א, השיב כי אם הוא מקבל על עצמו תוך שנה לעשות מחיצה ואם לא תהיה מחיצה תוך שנה הריהו עוזב את הקהילה שפיר דמי, ובלא זה אל יטול את הרבנות. (הענין מופיע גם בקובץ הפרדס שנה כו חוברת ה' עמ' 45). לאחר שנים התברר להם שהגר"י הוטנר זצ"ל הפנה את השאלה למרן החזו"א זיע"א והתשובה הזאת היתה על דעת מרן החזו"א זיע"א. והנה בשנת תשס"ט בא לפני אחד הת"ח בשכונתינו שליט"א שמטפל בהדרכת רבנים צעירים בגולה ושאל שאלה כעין זו, ואחרי שספרתי לו את הנ"ל הוספתי ואמרתי שאי אפשר ללמוד מכך הלכה למעשה כי שמא נשתנו הדברים, שהרי היום ברור לכל אחד ואחד ענין המחיצה. ולכן רב שלמד בישיבות הקד' לא יכול להיות רב במקום כזה, וגם יתכן שיש בזה חילול ד', בכל אופן לחומר השאלה שלא נמצא אפשרות לחזק את הקהילה הזו, שאלינא קדם מרן עט"ר ((שליט"א) זצוק"ל ואמר שלגודל נחיצות מינוי רב שם, אפשר להסכים לדברים שנקבעו על ידי החזו"א – ואולם בתנאי שיפרסמו הדבר ברבים שכל מה שהרב הסכים לקבל את הרבנות בקהילה הוא בתנאי שתיבנה מחיצה בבית הכנסת תוך שנה, שאם לא יפורסם הדבר הרי יש בזה משום חילול ד'.