הבא: סימן קט"ו דין ירק הנזרע בשביעית בשנה השמינית ובענין הבננות <<

שביעית סימן קי"ד

בגדר עשה הבכיר, וחנוכה

תנן (פ"ו מ"ד) "מאימתי מותר אדם ליקח ירק במוצאי שביעית משיעשה כיוצא בו, עשה הבכיר הותר האפיל". ובגדר עשה הבכיר הותר האפיל, נראה פשוט שאף אם מצוי קצת מאותו מין אפשר להתיר ולתלות בו. דהרי טעם הגזירה בירק שיצא למוצאי שביעית היא כמש"כ החזו"א (ט, יג) "שמא ילקטו בשביעית ויטמין לשמינית", ולא חששו שיעשה כן כאשר יכול לקבל ירק בכיר משמינית.

  אמנם שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל כי אם רק במקום אחד בארץ ישראל יש פירות בכירים אין הדבר בכלל עשה הבכיר, ורק כאשר בכמה מקומות יש כבר גידולים בכירים, הותר גם האפיל.

בענין מועד "חנוכה" דכתב הר"מ "ועד מתי אסורין ספיחי שביעית במוצאי שביעית מראש השנה ועד חנוכה". שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל דהאיסור הוא עד תחילת חנוכה, וכמו דאיתא בנדרים (פ"ח) "עד פסח" עד שיגיע, דבלשון בני אדם עד ולא עד בכלל. (ולפ"ז מ"ש בכמה וכמה מקומות שהותרו ספיחין אחר חנוכה שירגא דלישנא והכוונה אחרי שהגיע חנוכה). שבתי וראיתי דכ"כ בד"א ובבהה"ל שם.