הבא: סימן קי"ז זריעת גרעין אתרוג – במוצאי שביעית <<
שביעית סימן קט"ז
חזרת – במוצאי שביעית
בס"ד, יב אדר התשס"ט
לכב' מע"כ מורנו פאה"ד
הגר"ח קניבסקי שליט"א
אחרי קידה חמש מאות,
אפתח בהודאה – בשם חברי העוסקים בעבודת הקודש להודות להדר"ג שליט"א על שזכינו לחיזוק בבואו ל"סיום השמיטה", וברכת הדיוט כי יאריך ימים על ממלכתו – ממלכת התוה"ק עד כי יבוא ינון.
על של עכשיו באנו – עשינו מאמצים להכין חזרת לשמינית מיבול נכרי. ואולם סדר העבודה בחזרת שלוקחים חזרת קטנה ושותלים בקרקע ולשנה הבאה צומחת חזרת גדולה. ובכן הגוי בשנה השמיטה סמוך לפסח עקר את החזרת (את הגדולים מכר) ואת החזרת הקטנה שתל בשביעית בקרקע, ובחודש טבת השתא (שמינית) אספו את החזרת. והנה לפי דעת אדוננו החזו"א זיע"א החזרת שנקטפה בשביעית יש קדו"ש עלי' וא"כ בשתילתה בשביעית ועקירתה בשמינית באנו לסוגי' דגידולין שאין עיקרן כלה. ונפשנו בשאלתנו אם צריך לחוש שמא חלק שביעית אינו בטל ולחוש לקדו"ש לפי חשבון (אולי כמו לוף), ובפרט בחזרת שמגיע לגודלה הגדול כנראה עוד לפני שמינית ואח"כ רק מתוסף משקל ולא נפח, או שאפשר לומר שהואיל וזה ירק, ונלקט אחרי חנוכה, אין בו קדושה. [כמובן שאם היה מדובר בשדה ישראל יש בזה שאלה לגבי ספיחין]. ולפני כהדר"ג נגלו כל תעלומות וסוגי' דגידולין ודברי הרמב"ם (בפ"ד הכ"א) ודברי מרן החזו"א בלוף (סי' ט, סק"ז) – ואשים קנצי למילי.
המשתחוה מול הדר"ג
יוסף יקותיאל אפרתי
תשובת מרן הגר"ח שליט"א,
"לכאורה יש מקום לחוש, והפסק ביד מו"ח שליט"א".