הבא: סימן צ"ו חלוקת אוצר בי"ד לבתי מלון <<
שביעית סימן צ"ה
חלוקת אוצר בית דין במוסדות ומחנות צבא
בדבר מוסדות (כולל מחנות צבא) שהשתמשו בתוצרת אסורה כולל ספיחין, וכמה רבנים פעלו שיגיע לאותם מקומות תוצרת של אוצר בי"ד כהלכה, וקמו אנשים וביקשו לשוב ולהביא ספיחין בנימוק של חשש שמירת קדושת שביעית, וזה אשר השבתי – הנה במוסד שאין ההנהלה שם נמנית על החרדים לדבר ה' אמנם הם התחייבו שמטבחם יהא כשר, ויש בין האוכלים עובדים שומרי תורה ומצוות, ועלה בידו להשיג תוצרת אוצר בי"ד, ועתה קמו אנשים בטענה כי מכיון שבפירות אלו צריכים לנהוג קדושה, לכן יש להעדיף תוצרת ממקומות "שנמכרו" במכירה כי הם ללא קדושת שביעית, ואם יקחו פירות מאוצר בי"ד יכשל הציבור באיסור הפסד פירות שביעית שלא כהלכה.
והנני בקצירת האומר מה ששמעתי ממרן רבינו זצוק"ל, כי כבר היה לעולמים שבטענות אלו ביקשו למנוע ליטול אוצר בי"ד כהלכה, ולהעדיף תוצרת אסורה, ובהורמנא דמרן רבינו זצוק"ל פעלנו בכל מקום לאפשר להכניס פירות מאוצר בי"ד ואפילו בבתי מלון, ולהצילם מתוצרת אסורה. ואזכיר כי בשנת השמיטה (תשס"ח) עלה בידי כמה רבנים שעסקו בדבר להביא לידי כך שבמחנות הצבא יעדיפו ליטול פירות וירקות שגדלו במסגרת אוצר בי"ד ולא ירכשו תוצרת מהיתר המכירה. אך דא עקא שהסדר זה גרם מורת רוח לאנשים מסוימים וניסו להניא את הרב הממונה מטעם הצבא מליטול תוצרת אוצר בי"ד, באותה טענה שהיות ופירות אלו קדושים בקדו"ש יש לחשוש שהחיילים בצבא לא ישמרו אותם בקדושתם, וע"כ רצוי לטענתם להעדיף תוצרת מהיתר המכירה, כי לשיטתם אין בזה כלל קדו"ש.
והשבתי לאותו רב בהורמנא דמרן רבינו זצוק"ל שעצה זו להעדיף ליטול תוצרת מהיתר המכירה על תוצרת מאוצר בי"ד הינה עצה שאינה ראויה, שכן לדעת רוב הפוסקים ובכללם מרן רבינו זצוק"ל המכירה היא חוכא ואיטלולא ואינה כלום, וא"כ תוצרת זו לא רק שקדושה בקדו"ש אלא אף יש בה איסור של שמור ונעבד, ובירקות גם איסור ספיחים, וע"כ אמר מרן רבינו זצוק"ל לחזק ידי אותו רב שודאי שיש להעדיף פירות וירקות מאוצר בי"ד. ואין לחשוש שיגרם הפסד פר"ש דהרי ודאי רוב הפירות יאכלו כדרכם (ולא רשום אצלי – אם אמר שאפשר לצרף שאין בי"ד אחראי לזה) ולכן אין למנוע חלוקה מחשש זה. ואדרבא עי"ז ימנעו מאכילת תוצרת האסורה.