הבא: סימן פ"א פירות שביעית שלא הופקרו בזמן הביעור <<
שביעית סימן פ'
ביעור פירות שביעית בפני אשה ובפני ג'
בדבר שאלותיו על הביעור שפורטו במכתבו הריני להודיעו דעת מרן (שליט"א) זצוק"ל ואפתח במאי דסיים.
א. בענין להפקיר בפני אשה – הנה בתשו' מהרי"ט (סי' פה) כתב לגבי הפקר הפוטר מתרו"מ "ואם הוא מפקירן כדין באפי תלתא מרחמין ואפי' בניו ואשתו", ולשון מרחמין הוא מהירושלמי לענין ביעור בשביעית, ולומד המהרי"ט דהוא הדין לדיני הפקר הפטור מתרומות ומעשרות. אך מאי דסיים ואפי' בניו ואשתו – הדברים קשים, דנהי דס"ל דא"צ כאן בפני שלשה והיינו שא' יזכה ושנים יעידו ומשום דהו"ל כמו הפקרת כלים לב"ש או בהמה המושכרת לגוי בשבת, דאנן סהדי דגמר להפקיר (ודמיא להסוברים דבמוציא לשוק לגבי ביעור א"צ שיהי' בפני שלשה וזה מטעם הנ"ל), אך מה יתן ומה יוסיף אלה אשר ידם כידו דמה שקנתה אשה קנה בעלה וה"ה בנים הסמוכים על שולחנו. ועל כרחך צריכין לדחוק ולומר, דכוונתו באשתו שאינה ניזונת מבעלה, דלדעת הרמ"ה מציאתה לעצמה (עי' משל"מ פכ"א מהל' אישות ע"ש) דיכולה לטעון קים לי, וכמ"כ צ"ל דמיירי בבנים שאינם סמוכים על שולחנו. ועכ"פ מבואר דלדעת המהרי"ט סגי הפקר גם בפני נשים. אכן מפשטות לשונו של מרן החזו"א בסדר השביעית שכתב "בפני שלשה אנשים" משמע דס"ל דביעור בעי כל דיני הפקר כהא דמבואר בחו"מ (סי' רעג) ובעינן דווקא אנשים ולא נשים.
ב. ובענין אי בעי להפקיר בפני ג' גם כשמוציא מן הבית – הנה פשטות לשון מרן החזו"א (סי' כו סדר השביעית) משמע דמצות ביעור הוא להוציא הפירות מחוץ לבית ולהפקירן בפני שלשה שכן כתב "מוציא הפירות לשוק … ההפקר צריך שיהי' בפני שלשה אנשים", וכן משמע לשון התוספתא (פ"ח ה"ד), "מוציא ומניח על פתח ביתו ואומר אחינו ב"י", ואע"פ שהחזו"א (בסי' יא סק"ז ד"ה ומה שהקשה), הזכיר דברי הגר"א בפירוש הירושלמי (פ"ט ה"ד) בהא דאמר ר' אימי לקפוקאי דציפורין "כד תחמון רגלא צלילא תהוון מפקין לה לשוקא ומבקרין ליה וחזרין וזכיין בה", ומפרש הגר"א "וכשמוציא לשוק הוא מעשה דהפקר והוי הפקר גמור אף שלא בפני ג' אלא כשמפקיר בפני ג' אינו צריך להוציאו לשוק", ומשמע דא"צ להפקיר בפני שלשה הרי בסדר השביעית סתם דלא כדבריו.
ובביאור הירושלמי ניתן לפרש עפ"י הריבמ"צ שכתב "כשתראו השוק פנוי מאנשים הוציאו הפירות לשוק וצעקו הפירות הללו יהיו הפקר (הבקר) וכיון שיתחילו האנשים לבוא וליקח קדומו וזכו בהן אתם", הרי דגם לפי רבי אמי בעי להפקיר בפני שלשה אנשים.
ע"כ תשובת מרן (שליט"א) זצוק"ל .