הבא: סימן ה' בענין נטיעה קודם שביעית וגזירת מונין <<

שביעית סימן ד'

הפעלת מערכת השקאה ושימוש בדשן איטי מערב שביעית

בדבר השאלה האם מותר להפעיל מערכת השקאה מערב שביעית ע"י מחשב שיפעל באופן אוטומטי במשך השנה השביעית.

א. השקאה מערב שביעית

הנה בספר חוט שני (ח"א פ"א ה"א) כתב לאסור לכוון ממטרות להשקאה ע"י שעון או מחשב כדי שישקו בשביעית באופן אוטומטי משום שמבטל בכך את העשה של "ושבתה הארץ" ובהמשך דבריו ציין לשבת (יח ע"א) דפותקין מים בגינה ער"ש עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו, וביאר הדברים דאכן בשבת אין איסור אלא על הגברא, ומכיון שהמלאכה נעשית מאליה בשבת היא מותרת, אבל בשביעית דיש איסור של שביתת הארץ, מה לי שהקרקע אינה שובתת מחמת מלאכה שנעשית בשביעית, מה לי שאינה שובתת מחמת מלאכה שנעשתה מערב שביעית.

ולדעת מרן רבינו זצוק"ל אין כל איסור להשקות בשביעית ע"י מחשב שתוכנת קודם שביעית אפי' אם משקה להרווחה (ולא רק לאצולי מהפסד), ולא מבעיא לאותם דס"ל דאף בשביעית אין איסור שביתת קרקע ורק הגברא אסור במלאכה, אלא אפי' לאותם דס"ל שיש איסור של שביתת הארץ, היינו דוקא בעושה מלאכה, אבל מה שנעשה ע"י המחשב חשיב שהמלאכה נעשית מאליה ואין בה שום איסור. ודימה רבינו דבר זה לגשם היורד על השדה בשביעית שלא מצאנו חובה למנוע את השקאת הגשם על השדה, והיינו דפעולת הפעלת המחשב מערב שביעית, כמוה כגשם היורד בשביעית. ע"כ תורף דברי מרן רבינו זצוק"ל.

 ובעיקר דעת האוסרים, יש לעיין אמאי ס"ל לאסור דבר זה. דהרי השקאה היא מלאכה דרבנן, ולדעת הנמוקי יוסף ועוד ראשונים היא מלאכה גרועה (ואף החזו"א הזכיר דעת הנמו"י עיין סי' כא סקי"ז), זאת ועוד דכבר הכריע מרן החזו"א (סי' יז ס"ק כה וסי' כב ס"ק ה) להתיר נטיעת עצי סרק סמוך לר"ה של שביעית אף שהקליטה תהיה בשביעית וכפי שביאר שם דאין בזה משום איסור שביתת שדהו בשביעית, ולכאורה קשה למצוא חילוק בין קליטה בשביעית לבין השקאה באופן אוטומטי, דאם אנו רואים שכל שמבצע המלאכה קודם לשביעית, אפילו שתכלית המלאכה מתבצעת בשביעית שנקלט העץ בשביעית מותר, אם כן לכאורה ק"ו כאשר הפעולה של תיכנות המחשב בערב שביעית הסתיימה כבר ופעולת ההשקיה בשביעית הינה פעולה המבוצעת "מעצמה" באופן אוטומטי ודאי שמותר, (אמנם מרן הגר"נ קרליץ ס"ל דהנחת הזרע בקרקע היא סיום מלאכת הזריעה והקליטה באה באופן טבעי ואכמ"ל). וכמ"ש לעיל שלדעת מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל מותר לתכנת מחשב השקאה קודם לשביעית שיעבוד בשביעית בלא שום הגבלה, כל שאינו עושה דבר בשנת השבע.

והנה כידוע לדעת רבינו מרן זצוק"ל מי שברשותו גינה אשר חלק מהצמחים זקוקים להשקאה תכופה ובחלקם יכולים למעט בהשקאה, אסור להפעיל ממטרות בהתאם לצרכי ההשקאה של הצמחים הצמאים למים כי הוא עובר על השקאת הרווחה בחלק מן הצמחים, והעצה לאותם בעלי גינות להפעיל תוכנת השקאה קודם לשביעית, וכאמור הדבר מותר אפילו שיהא בזה השקאת הרווחה.

אמנם, אם בשנת השבע עשו שינוי בתוכנה (אם מחמת שביקשו להוסיף או להפחית מים או מחמת הפסקות חשמל) היתה דעת מרן רבינו זצוק"ל  שאז מתיחסת ההשקאה לפעולה שביצע בשנת השבע ויש לאוסרה, (אם לא במקום פסידא –המתירה מלאכה בשביעית).

ב. שימוש בדשן איטי מערב שביעית

והנה ראיתי בשנים קדמוניות שיש שפירסמו שמותר ועדיף להניח בשדה ובגינה בערב שביעית "דשן איטי" ש"מתפרק" במשך שנת השמיטה וכוונתם היתה להנצל מאיסור דישון שהוא מלאכה האסורה בשביעית (ככל שאר מלאכות דרבנן), ובהרבה מקרים אין הדישון הכרחי והצמח ישרוד מבלעדיו, ולכן הציעו כי יניחו בשישית דשן המתפרק לאט לאט ("איטי תמס") על מנת להימנע מדישון בשביעית עצמה, ויש שתלו עצמם בזה בדעת מרן רבינו זצוק"ל דכמו שהתיר השקאה ע"י שעון מחשב שתוכנת בשנה השישית הוא הדין בהנחת דשן איטי תמס בשנה השישית.

אולם למעשה הוראה זו הינה בטעות, שהרי הניחו דישון זה אף במקום שהם משקים בשביעית (בגלל ההפסד שבהעדר השקאה) ופעולת פירוק הדישון נעשית ע"י השקאה זו וא"כ בכל פעם שהוא משקה הוא מבצע פעולה של דישון, וכשמפעיל את מערכת ההשקאה כוונתו גם שיתבצע הדישון. וא"כ אפי' במקרה שההשקאה הינה נצרכת כדי למנוע מהפסד יתכן והדישון אינו נצרך, אלא בא להרווחה, וכפי שמצוי בד"כ בגינות נוי. וע"כ הורה מרן רבינו הגריש"א זצוק"ל שאין להניח  בערב שנת השמיטה דישון "איטי תמס" בגינות נוי (וכ"ז במשקה בעצמו ולא ע"י מחשב שתוכנת בערב שביעית).

על פי פסק זה של מרן רבינו הגרי"ש אלישיב פירסמנו בערב ר"ה של שביעית הדברים דלהלן.

א. מכיון שבדרך כלל אפשר לדלג על מלאכת הדישון בשנת השבע בגינות הנוי לכן יש לדשן לפני ראש השנה בדשנים רגילים (או להטמין קומפוסט) ולהשקות אחרי הדישון, ואז יוכלו להמנע מדישון במשך כל השנה.

ב. יש להמנע משימוש בדישון הנמס לאט ע"י השקיה (איטי תמס) הואיל ולדעת גדולי הפוסקים שליט"א פירוק הדשן ע"י השקאה בשנת השמיטה אסור, כי גם אם ההשקאה מותרת (מחמת פסידא של הגינה) הרי בהשקאה הוא מבצע גם פעולה של דישון שאיננה הכרחית. ע"כ ההודעה שפרסמנו בזמנו.

ג. אמנם במה דברים אמורים, במי שמשקה את השדה בשביעית דאז כפי שנתבאר הוא מדשן שלא כדין, אמנם אם יניח דשן "איטי תמס" בערב שביעית, ויפעיל את מערכת ההשקיה באופן אוטומטי מערב שביעית, הרי לדעת מרן זצוק"ל מכיון שפעולת ההשקאה אינה מתיחסת אל העושה גם פעולת הדישון אינה מתיחסת אליו, ומותר.