הבא: סימן ל"ט מחאת שכנים לגבי בנין ישיבה בסמוך <<
חושן משפט סימן ל"ח
שומא בחפץ משומש
כתב נתיבות המשפט (סי' קמח סק"א) דדבר שאינו שוה בעצמו למכור אותו דאין לו דמים בשוק, ורק לאותו האיש שהוא שלו שוה הוא, אם הזיקו אין המזיק חייב לשלם. ונפק"מ למעשה באדם שהזיק לחבירו למשל עדשת משקפים דהעדשה הישנה אין לה שום שווי בשוק ואין היא שוה אלא לאדם שהיא מתאימה לו, דלדברי הנתה"מ אינו חייב לשלם.
והנה רבים מאחרונים חולקים על דבריו, וס"ל דודאי דחייב לשלם לו, ובמנחת שלמה (תניינא סי' קלה) ביאר דדברי הנתה"מ אינם אמורים אלא לגבי זכות ממון ושעבוד שיש לו על חבירו, שאם אין לאותו זכות ממון שום שווי בשוק למכירה אינו יכול לתבוע את המזיק לו, דהתם מיירי לגבי מי שאבדה לו דרך שדהו, דיש לו זכות ממון בשדה חבירו לתת לו שם דרך, אבל אין לאותה זכות ממון שום ערך למכרה, ולכן אם הזיק לו הזכות ממון אינו חייב לשלם דמים. אבל בחפץ שיש לו ערך בפני עצמו והוא ממון גמור גם אם אינו יכול למוכרו בשוק אכתי הוי ממון גמור והמזיקו חייב לשלם.
אלא דיש לדון כיצד נשער את ההיזק, האם ישלם לו עדשה חדשה למשקפים, שהרי הוא נצרך עתה לעדשה חדשה, או שמא אף אם משלם לו על שבירתה אינו משלם חדשה דהוא הלא הזיק זכוכית ישנה ולא חדשה, וא"כ כיצד נשער את ההיזק. וכן במזיק חליפה משומשת של חבירו האם ישלם לו חליפה חדשה או חליפה ישנה שאין לה כמעט ערך בשוק.
והנה המחנה אפרים (הל' נזקי ממון סי' א) נסתפק בהזיק חפץ שהיה שוה בשעת ההיזק חמשה ועתה זל ושוה ארבעה, האם צריך לשלם לו חמשה כמו שהזיקו או די בארבעה דזהו החפץ שניזק לו. ושורש הספק הוא האם מזיק חייב להעמיד לו חפץ אחר כמוהו או שצריך לשלם דמיו, דאם חייב להעמיד לו חפץ הרי עתה די בארבעה, אבל אם צריך לשלם דמיו הרי נתחייב לו חמשה.
ואף בנדון שלפנינו אם החיוב הוא לשלם דמי מה שהזיקו, הרי ישלם לו דמי חליפה משומשת ודמי עדשת משקפים משומשת שאין להם כמעט כל ערך, ולהעריכו לפי מה שהם שוים לו ג"כ אינו ערך גדול, שהרי אינם טובים כחדשים וגם לעצמו אינם שוים מחיר מלא, דהלא הוא השתמש בהם תקופה מסוימת. אמנם אם החיוב הוא להעמיד לו חפץ כמוהו הרי יצטרך לשלם לו כמה שצריך בכדי לקנות לו עדשה וחליפה אחרים דהיינו מחיר של חדשה, אלא שאולי יוכל להפחית מהם מה שנהנה עתה הניזק בחליפה חדשה ובעדשת משקפים חדשה.
וכשנשאל רבינו זצוק"ל בענין זה, השיב דיש לחלק בין חליפה חדשה לעדשה חדשה, דחליפה חדשה כל אדם נהנה מהחדשה, וכיון שהוא נהנה יותר ממה שהיה לו עד עכשיו, אינו יכול לתובעו מחיר חליפה חדשה אלא א"כ ישתתף גם בעלותה, ונצטרך לשער מחיר חליפה חדשה בקיזוז מה שנהנה ממנה עתה שיש לו חליפה חדשה יותר ממה שהיתה לו. אבל המזיק עדשת משקפים אף שהניזק השתמש בה תקופה מסוימת כל שלא אירע בה פחיתות מערכה (ע"י שריטות וכדו') הרי אין לניזק כל תועלת בעדשה חדשה, ולגביו לא נפחת כלום מערך העדשה שהשתמש בה במשך הזמן, ואין לו כל הנאה בכך שיש לו עתה עדשה חדשה, ולכן אמר רבינו זצוק"ל כי יתכן ויצטרך המזיק לשלם לו דמי עדשה חדשה.