הבא: סימן ל"ו לא תהיה לו כנושה בספק אם יש לו ממון <<
חושן משפט סימן ל"ה
בגדר דין או קנה מיד עמיתך
בדבר שאלתך במש"כ בישא יוסף (ח"ב יו"ד סי' כז) בדין "קנה מיד עמיתך", וכתבנו שם שבמקום הפסד מרובה כשיעדיף את הישראל מהגוי, אין חיוב של קנה מיד עמיתך לקנות דוקא מהישראל, ומכתלי התשובה לא מבואר אם הוראה זו מקורה ממה ששמענו ממרן רבינו זצוק"ל, והאם מה שהותר שם ע"י רבינו בנידון דשם הינו בצירוף כמה סיבות ולא דוקא מחמת זה.
הנני להודיעו קושט דברי אמת דבחודש שבט תשנ"ב שאלנו לרבינו זצוק"ל אודות מקום שהגוי מוכר בזול באופן ניכר מהישראל, ואמר רבינו דאכן בכה"ג דההפרש הכספי ניכר אין חיוב של קנה מיד עמיתך. וכפי שרשום אצלנו היה משמע שגם אם באחוזים ההפרש איננו גדול, אך למעשה בסכום הכספי ניכר ההפרש מותר לקנות אצל הגוי. ובגדר הדבר מה קרוי הפסד מועט והפסד מרובה, עי' בשו"ת נחלת שבעה (סי' נה) דכתב (לגבי נדון אחר) בשיעור של הפסד מרובה, דאף לדעת המחמירין, הפסד של מעט יותר משתות מהקרן חשיב הפסד מרובה. ולדבריו הפרש ביותר משיעור זה בודאי שאינו צריך לקנות אצל הישראל אף למצוה בעלמא.