הבא: סימן כ"ב העדאה בערכאות לחבירו <<
חושן משפט סימן כ"א
לשמש כעו"ד בערכאות
שאל עורך דין שומר תו"מ את רבינו זצוק"ל, שפנה אליו יהודי שאינו שומר תורה ומצוות לדאבוננו, ובקשו לתבוע יהודי אחר בערכאות, ובודאי שאם לא יסכים לתבוע אותו, יפנה הלה לעו"ד אחר לעשות זאת.
וכן שאלה עורכת דין בעלת תשובה אם מותר לעבוד במשרד עורכי דין, ויש בזה כמה בחינות, אם מותר לה להכין את החומר המשפטי והתביעה לתבוע בערכאות, והאם מותר לה לייצג בעצמה בערכאות את התובע באיסור וכנ"ל.
וצדדי השאלה לגבי עצם הייצוג והתביעה בערכאות, האם העו"ד התובע עובר בעצמו את איסור הליכה לערכאות, דבכה"ג פשוט שאסור לו להגיש את התביעה. או דהאיסור הוא רק על התובע בעצמו, והעו"ד עובר על לפני עור, ויתכן דבכה"ג ליכא לפני עור כיון דפסקו הרמ"א (יו"ד סי' קנא ס"א) והש"ך (שם ס"ק ו) דבחד עברא דנהרא כיון דאם הוא לא יתבע ילך התובע לעו"ד אחר ושם יתבע בערכאות, ובכה"ג ליכא לפני עור (ואף יכול לילך לעו"ד נכרי דליכא בזה לפני עור, ואינו שייך למחלוקת המשנה למלך בהל' מלוה ולוה פ"ד ה"ב עם הפני משה, ואכמ"ל).
עוד יש מקום לדון, דהנה כתב הרמ"א בתשובה (סי' נב) וז"ל: "ועוד נראה דכשהישראל דן עם הכותי אז מותר להעיד (בערכאות), אבל כשישראל דן עם חבירו אין הכי נמי דאסור להעיד אף על פי שהוא כדין, משום דמסייע לעוברי עבירה. ואף על גב דלית ביה משום לפני עור לא תתן מכשול מאחר דבלאו דידיה יוכל לעשות האיסור, וכמו שכתבו התוספות והמרדכי והאשר"י פ"ק דע"ז, מ"מ איסורא מדרבנן איכא כמו שכתב שם הר"ן, וכן כתבו התוספות והאשר"י פ"ק דשבת". אלא דהש"ך שם כתב דבמומר ליכא איסור מסייע, ואדם שאינו שומר תו"מ חשיב מומר לענין זה, ואין בו איסור מסייע בידי עוברי עבירה. ואולי עורך דין שהוא מגיש בעצמו את התביעה בערכאות חמיר טפי מעד המעיד על תביעה שכבר הוגשה לפניהם, ונחשב בעצמו מרים יד בתורת משה.
ורבינו זצוק"ל הורה להשיב לעורכת דין הנ"ל (והוסיף בחין ערכו שצריך לבאר לה את האיסור בשום שכל, כיון שיש עו"ד המכונים דתיים שמשמשים בכל הנ"ל) דשפיר יכולה לבוא בפני הערכאות בשם הנתבע, דבכה"ג היא באה רק להציל מיד הגוזל בערכאות, ואין בזה מרים יד חלילה בתורת משה רבינו ע"ה, וכן אם התביעה היא בין שני גוים יכולה אף לתבוע בשמם, ואף התיר לה להכין את החומר המשפטי לצורך הגשת תביעה אף בתובע ישראל, אם אין בזה לפני עיור ומסייע בידי עוברי עבירה, וכנ"ל במומר שיפנה בלא"ה לעו"ד אחר, אך לייצג בעצמה תביעה בפני הערכאות אמר לה שלא תעשה כן, ובשעת הדחק שתשאל שנית.
וכן אמר לשואל הראשון שאף אם נתיר משום הטעמים הנ"ל לתבוע בערכאות, מ"מ הרי הערכאות מוציאים ממון שלא על פי דין תורה, ובמקום שרואה אדם שמוציאים ממון בגזילה מחבירו בודאי חייב לסייע לו להציל ממונו מידם, וא"כ כיצד יסייע לתובע להוציא הממון שלא על פי דין בשעה שהוא מחויב לסייע להנתבע להנצל מידם.