הבא: סימן קע"ח בן א"י לענין שמ"ע בחו"ל <<
או"ח ג' סימן קע"ז
בן חו"ל בא"י לענין שמח"ת ושמ"ע
א. בדבר השאלה בבן חו"ל השוהה בא"י אם חייב לישב בסוכה ביום שמיני עצרת.
הנה בסוגיית הגמרא (סוכה דף מז ע"א) מבואר דבחו"ל יושבים בסוכה בשמ"ע ואין מברכים, וכן נפסק בשו"ע (בסי' תרסח). ובלוח א"י הביא דהאורחים בא"י אף שדעתם לחזור אין יושבים בסוכה בשמ"ע שהוא מילי דפרהסיא. אבל כידוע שבכל ענין בן חו"ל בא"י נקט הגרימ"ט – ומקורו כנראה מזקנו הגר"ש סלאנט – דלבני חו"ל אין לנהוג בא"י מנהגי חו"ל בפרהסיא, ומשו"כ לדעתו גם תפילת יו"ט שני אין עושים במנין אלא מתפלל כ"א בביתו בצנעא. אולם אין המנהג כן, וכבר הביא הב"י בשו"ת אבקת רוכל (סי' כו) "וכן מעשים בכל יום בכל שנה ושנה עולים לשלוש רגלים מחוץ לארץ לארץ ועושים יו"ט שני של גלויות כתיקונו וכמשפטיו בחוץ לארץ, ולא עוד אלא שמתקצבים מנין מבני חו"ל העולים לרגל ומתפללים תפילה וקורין בתורה ומפטירים בנביא בברכות תחילה וסוף כמו שעושים ביו"ט שני בחו"ל, ודבר זה נעשה מימי קדם בפני גדולי עולם ולא פקפק אדם בדבר זה מעולם".
ובשו"ת מנח"ש (סי' יט) כתב דמכיון דגם בחו"ל לא החמירו לנהוג בשמ"ע כבסוכות, דהרי לא מברכים על הסוכה, "לכן לא מסתבר לומר דגם בזה החמירו על קרקפתא דגברא גם באורחים בא"י, כיון דאיכא קצת זילזול בשמ"ע של בני א"י". [ובהמשך דבריו אף צירף דעת החכ"צ דבני חו"ל אינם נוהגים לישב בסוכה בשמ"ע בא"י].
אמנם לדעת מרן רבינו זצוק"ל בן חו"ל השוהה בשמ"ע בא"י צריך לישב בסוכה כפי שנוהג בחוצה לארץ.
ופעם א' ציין רבינו לדברי הגמרא (סוכה דף מח) "אין לו מקום לא יוריד כליו", דמשם אנו למדים דיש אפשרות לבן א"י לישב בסוכה ביום השמיני בלא חשש בל תוסיף, והיה נראה כונתו להוסיף דאין גם לחשוש משום זילותא דשמח"ת דבני א"י דהא גם בן א"י רשאי לישב בשמיני בסוכה באופנים מסויימים (וכפי המבואר בשו"ע סי' תרסו), אולם בשנים אחרות לא נזקק לדבר זה.
ב. ובדבר השאלה אם מותר לבן חו"ל לעלות לתורה בשמח"ת בא"י – נקט רבינו דאין בזה שאלה הואיל והוא יום קריאה גם לבני חו"ל וגם לבני א"י ויכול לעלות לתורה.