הבא: סימן קע"ו בענין שיר של יום ג' חוה"מ סוכות למנהג הגר"א <<
או"ח ג' סימן קע"ה
בענין ברכת ההפטרה בשבת חוה"מ סוכות
בענין נוסח ברכת ההפטרה דשבת חוה"מ סוכות, הנה המ"ב (סי' תרסג סק"ט) כתב "וחותם בהפטרה מקדש השבת וישראל והזמנים, וכן מזכיר של סוכות באמצע הברכה כמו ביו"ט ראשון של סוכות", וכ"כ בהל' פסח (סי' תצ ס"ק טז).
וביאר שם החילוק בין שבת חוהמ"פ שאינו מזכיר היו"ט לשבת חוהמ"ס, דבפסח ההפטרה באה רק בשביל השבת, ואילו בסוכות מכיון שחלוקים ימי חוה"מ בקרבנותיהם הרי דכל יום מימי חוה"מ חשוב כיו"ט בפנ"ע, והוא מהפמ"ג (א"א סק"ז). ויעויין שם בפמ"ג דהביא מהב"ח טעם נוסף לחלק בין פסח לסוכות, דדוקא בפסח שאין גומרים בו את ההלל אין חותמין דבזה עבדינן כרב גידל (שבת כד) דאמר לענין שבת ר"ח דאין מזכירין בהפטרה ר"ח משום דאם אין שבת אין הפטרה, אולם בסוכות דגומרים ההלל ואינו דומה לר"ח ואינו ענין לדרב גידל נקטינן כריב"ל (שם) דמזכיר, משום דהוא יום שנתחייב בארבע תפילות. ובמהרי"ל הביא הטעם משום דמוציאין בשבת חוהמ"ס עוד ספר תורה יותר מאשר בימי חוה"מ, משא"כ בפסח דמוציאים גם ביום חול ב' ספרים עי"ש. ומנהג זה שמזכירים ומסיימים "הזמנים" בשבת חוה"מ, הוזכר בספרי המנהגים ואף הרמ"א בדרכי משה הביאו וכתב "כן הוא בכל המנהגים".
אמנם הגר"א במע"ר (אות רכו) כתב דאף בשבת חוהמ"ס אין חותמין ואין מזכירין של יו"ט והמ"ב הזכירו בשעה"צ (סי' תרסג סק"ז), אך כאמור, במשנה ברורה גופא כתב דנהגו להזכיר. ובלוח א"י של הגרי"מ טוקצ'ינסקי זצ"ל ג"כ כתב דבברכת ההפטרה דבשבת חוה"מ סוכות מזכיר שבת ויו"ט.
והנה הגם שכבר כתבנו בכמה מקומות דרבינו זיע"א הורה בד"כ לנהוג כפי הכתוב בלוח א"י שכן הלוח מבוסס על מנהגי ודיני גדולי ירושלים, הרי דבנידון דידן הורה מרן זיע"א שלא להזכיר יו"ט בברכת ההפטרה דשבת חוהמ"ס, וכן נהגו בבית מדרשו מקדמת דנא.
והנה ידעתי כי דבר זה נראה כדבר חידוש, אבל יש להעיר כי במאמר מרדכי (סי' תרסג סק"ג) כתב דמסתימת דברי הב"י ואף מדברי הרמ"א "משמע לענ"ד דגם בשבת חוה"מ של סוכות אין להזכיר של יו"ט דאלמלא שבת אין הפטרה בחוה"מ", הרי דתפס דאע"פ שהד"מ הביא מנהג זה של להזכיר יו"ט – במפה לא הזכירו ומכאן דדעתו כדעת הגר"א.