הבא: סימן ק"ע בענין "עובר לעשייתן" בברכה על נטילת לולב <<
או"ח ג' סימן קס"ט
בענין לולבים שמזלפים עליהם חומר לשימור
בדבר מה שמצוי כיום שקוטפים הלולבים מהעץ חודשים מרובים קודם לחג הסוכות ובשביל לשמר טריותם של הלולבים טובלים אותם בחומר שמשמר אותם ומעניק להם לחות, אי יש לחוש שמא לולבים אלו אינם מהודרים לברכה.
הנה במ"ב בביאה"ל (סי' תרנא סעי' יד ד"ה משום בל תוסיף) הביא שנחלקו הפוסקים בלולב שצובעים אותו כדי שיראה ירוק אי יש בזה משום בל תוסיף, ובשו"ת שבו"י (ח"ב סי' כח) כתב דלא מבעיא למ"ד דחזותא לאו מילתא, דאין בזה כל חשש, אלא אפי' למ"ד חזותא מילתא אין בזה חשש "כיון דלא נקרא ע"ש הצבע שם אחר רק לולב הירוק, וכדרכם להיות כשהם חדשים, והוא רק הידור מצוה וכו', וכדאמרינן כל לנאותו אינו חוצץ", והוסיף השבו"י דגדולה מזו מצאנו (באו"ח סי' לט סעי' ג) לענין רצועות התפילין ד"מצד פנים יעשה מאיזה צבע שירצה" ולא חיישינן לבל תוסיף, והטעם, שנקראים רצועות סתם, לא ע"ש הצבע. אמנם בא"ר (שם ס"ק ג) מפקפק בזה וכתב למחות כנגד אלו הצובעים הלבן שבלולב, מהא דכתב האגודה דאין לכרוך גמי סביב ההדס משום בל תוסיף [ואף שהקשה עליו דמכיון דקי"ל לולב א"צ אגד, אין בזה בל תוסיף] והוסיף ד"אפשר דס"ל דאין בו ממשות לחול עליו בל תוסיף, ודחוק".
וא"כ לכאורה נידו"ד תלוי במחלוקת פוסקים זו – בין לקולא ובין לחומרא, דמצד אחד אין כאן הענין של לנאותו אינו חוצץ דאין בחומר זה משום תוספת נוי, ומאידך י"ל דאין כאן כלל חזותא וממשות, ועוד אפ"ל דבחג הסוכות כבר אין צריך את החומר המשמר, ונזקק לו רק לזמן שקודם החג ומכיון שאינו מכוון שיהיה בזמן קיום המצווה אפשר דודאי אינו עובר בבל תוסיף.
והנה כפי ששמעתי יש שני סוגי חומרים, האחד ניתן כנגד "פיטריות" וחומר זה נבלע בלולב ואינו מורגש, והחומר השני ניתן כדי לשמור על רעננות הלולב וטריותו, וחומר זה מורגש במשמוש היד.
ושמעתי כו"כ פעמים ממרן זצוק"ל דאכן אם מרגישים ממשות החומר ע"ג הלולב יש מקום להחמיר שלא ליטלו (ושמעתי שאכן יש מגדלי לולבים שמקפידים שלא להשתמש בחומר שניכר ממשות ממנו ע"ג הלולב).