הבא: סימן קס"ג האם מותר לכתחילה לצאת לטיול כשאינו יודע אם תהי' לו סוכה כשרה לאכול בה <<

או"ח ג' סימן קס"ב

בדין ישן חוץ לסוכה

כתב הבן איש חי (שנה א פ' האזינו אות ח) דמכיון דאסור לישון אפי' שינת עראי חוץ לסוכה, הרי אם רואה אדם שחברו מתנמנם חוץ לסוכה, כגון שמתנמנם בשעת קריאת התורה, צריך לעוררו, וכבר נודע בשערים שמרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל פליג ע"ז וסבר דאין צריך להקיצו הואיל והישן פטור מן המצוות (עי' הליכות שלמה פ"ט סעי' יז).

ואמנם כבר ציינו שלכאו' היה ניתן ללמוד דין זה מהא דכתב המחבר (סי' תרלט סעי' ז) דאם נכנס לביתו מחמת גשמים ושכב לישון, כשפסקו הגשמים אין מטריחין אותו לשוב לסוכה עד שיעלה עמוד השחר, והוסיף הרמ"א "ויעור מעצמו" הרי דאין צריכים להקיצו, אולם פשוט דל"ד, משום דהתם הלך לישון ברשות, משא"כ בנידו"ד בנרדם חוץ לסוכה שלא ברשות.

וממרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שמעתי דיש להעירו וכמש"כ בבן איש חי, וביאר טעמו דגם אם נאמר דהישן פטור מן המצוות, הרי בעצם זה שנרדם חוץ לסוכה חשיב כעבר עבירה [במה שלא שמר עצמו מלהרדם] ואדרבא יש להעירו כדי להצילו מהאיסור שכבר עבר.