הבא: סימן ק"ה בענין הזמנת רחוקים לליל הסדר בחשש חילול יו"ט <<
או"ח ג' סימן ק"ד
בענין אכילת מצה שלושים יום קודם הפסח
בדבר שאלתו אם יש להמנע מלתת לבחורים בישיבה לאכול מצות (חמץ) אחרי פורים.
הנה איסור אכילת מצה קודם הפסח הינו בער"פ ממש כמבואר ברמ"א (סי' תעא סעי' ב) דמצה שיוצאין בה בלילה אסורים לאכול כל יום ארבעה עשר. והביא המ"ב בשם האחרונים דמצה נפוחה או כפולה אף שמחמירים בה לחשבה כחמץ מ"מ אסור לאכלה בער"פ דבכלל מצה היא מעיקר הדין.
ועוד הביא המ"ב דיש נוהגים שלא לאכול מצה מראש חודש, וכן הוא בבאה"ט בשם שכנה"ג וכן הביא הפמ"ג.
ובשו"ת אגר"מ (או"ח ח"א סי' קנה) האריך לבאר גדרי איסור אכילת מצה בער"פ, וכתב (עמוד ערב ד"ה אבל ועמוד רעג ד"ה ולמה) שאחד הטעמים בכוונת חז"ל שאסרו אכילת מצה בער"פ הינו דאסור להתחיל באכילה דרשות קודם שהגיע חיוב מצות אכילת מצה, והוסיף דבעצם הי' ראוי לאסור אכילת מצה שלושים יום קודם הפסח משעה שמתחילים לדרוש בהלכות פסח שאז עליו להזהר בצרכי פסח (כדאיתא בדף ו עי' שם ברש"י), אך לא רצו לאסור כ"כ. וכתב (ד"ה ולמה) "דכיון דלטעם ב' וכו' היה שייך בעצם לאסור עוד משלושים יום קודם לרבנן, ומשתי שבתות לרשב"ג, אך לא רצו חכמים להטריח כ"כ על הציבור, לכן שייך שיחידים יחמירו ע"ע גם משלושים לרבנן ומשתי שבתות לרשב"ג", ומכיון שכל ההימנעות מאכילת מצה איננה מדינא, החמיר השכנה"ג וקבע מנהג שלא לאכול מצה רק מזמן שקבע רשב"ג שהוא ב' שבתות, וסיים האגר"מ דבריו וכתב "ויש גם יחידים שמחמירים גם בזה לנהוג איסור במצה כל שלושים יום קודם".
אלא דיש לדון אם האיסור הינו גם במצת חמץ שהרי לענין מצה עשירה פסק בשו"ע (שם) דשרי לאוכלה בער"פ כיון שאין יוצאין בה י"ח אכילת מצה, והוא מהתוס' בפסחים (דף צט ע"ב ד"ה לא יאכל). והעלה המהרש"א שם דבצקות של גויים אפי' שאין יוצאין בהן י"ח, אסור לאכלם בער"פ הואיל ויש בהם טעם מצה. ועפ"י דבריו נקט המקראי קודש (ח"ב סי' כה) לדבר פשוט דאסור לאכול גם מצה שהיא חמץ הואיל ואינה שונה במראה ובטעם ממצה הכשירה לפסח.
(וכבר נידון הדבר בישא יוסף ח"א סי' צ ושם בסי' צא דעת מרן רבינו זצוק"ל לאסור בער"פ אכילת מצה שנאפתה שלא לשמה אפי' שאין יוצאין בה י"ח מצה).
ולענין שאלתך אי אריך להגיש בפני הבחורים בישיבה מצות חמץ לאחר פורים. הנה מראש סברתי להשיבך, כי מהיכי תיתי לאסור דבר המותר שהרי אפילו המשנה ברורה (הנז"ל) הביא רק דיש נוהגים שלא לאכול מצה מר"ח אבל נפלאתי דשמעתי מרבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל דאמנם מקור המנהג שלא לאכול מצה שלושים יום קודם הפסח אינו ברור, אבל בישיבה הואיל ויש כאלו הנוהגים כן, יש להתחשב באותם שנוהגים כן, ולכן אין ראוי לתת לבחורים לאכול מצות חמץ מזמן של שלושים יום קודם הפסח (ומכיון שלא נתבאר טעמו סמכתי לכאן מה שציין האגר"מ אודות מנהגם של יחידים ל' יום קודם פסח).