הבא: סימן פ"ה דין עירוב צורת פתח לתחומין <<
או"ח ג' סימן פ"ד
בענין תיקון עירוב בערים הגדולות
הקשית לשאול לברר דעת מרן רבינו זצוק"ל אודות תיקון עירוב של צורת הפתח בערים הגדולות שיש בהם שישים ריבוא דיירים.
א. הנה האריכו האחרונים לבאר על מה סמכו לתקן עירוב של צוה"פ שהרי כידוע אין זה מועיל לרה"ר, וביארו דיסוד הדבר הוא שמסתמכים על שיטת רש"י שהביאה השו"ע (סי' שמה סעי' ז) בתור דעת יש אומרים, "שכל שאין שישים ריבוא עוברים בו בכל יום אינו רשות הרבים", וכבר הבאנו (ישא יוסף ח"א סי' פ) דהגם דבשעת הדחק סמכינן על שיטת רש"י בעשיית עירוב, אמנם מה שכתב המחבר דלדעת רש"י רה"ר הוי רק אם שישים ריבוא עוברים בו בכל יום כבר כתב ע"ז המ"ב (שם ס"ק כד), "בכל יום, חפשתי בכל הראשונים העומדים בשיטה זו ולא נזכר בדבריהם תנאי זה, רק שיהיו מצויים שם שישים ריבוא".
ובענין זה אציין כי בזמנו כתב מרן זצוק"ל מכתב חתום בחי"ק (הנמצא תח"י) לעורר נדיבי עם לסייע בתיקון העירוב פה עיה"ק ירושלים, ובתוך הדברים ביאר דעתו באופן כללי אודות עירוב צוה"פ בזמנינו, ובטרם שיגר את המכתב עוררוהו דיתכן וירושלים נחשבת לעיר שיש בה שישים ריבוא דיירים, ומשו"כ שינה מכתבו (המכתב המתוקן נדפס גם בישא יוסף ח"ג סי' קג) והוסיף כדלהלן (בתוך סוגריים), "עוד יש לדון בעצם הדבר אם יש בירושלים שישים ריבוא דאז אף לשיטת רש"י אי אפשר להקל ולטלטל על סמך עירוב צורת הפתח", הרי דס"ל דכל דאיכא שישים ריבוא דיירין א"א להתיר בעירוב של צוה"פ, אע"פ שאינם עוברים שם בכל יום.
ב. נודעת בשערים דעתו של מרן בעל האגר"מ זצוק"ל לאסור תיקון עירוב בכמה מקומות בארצות הברית, וכמו שהאריך בספרו (או"ח ח"א סי' קלט ובעוד מקומות), ובענין זה שמעתי כו"כ פעמים ממרן רבינו זצוק"ל דלדעתו אחרי שכך פסק הגר"מ פיינשטיין וגדולים אחרים זצללה"ה אשר עמו, הרי דאין לעשות עירוב בערים אלו באמריקה כנגד דעת הגרמ"פ – אפי' אם דעת העושים אינה אלא להציל יהודים מעוון, דהוי בבחינת "אתרא דמר".
ואחר זמן ראיתי שכדברים האלו כתב גם מרן הקה"י זצוק"ל בקריינא דאגרתא (ח"ב סי' צו) בהשיבו אודות עשיית עירוב, שאין בכוחו להתעסק בזה "ומעולם לא נתערבתי בדברים שנחלקו בהם גדולי הדור, ובפרט שהם גאוני ההוראה בעיר נוא יארק, וכתב בשלטי גבורים פ"ק דע"ז בסוגיא דהנשאל לחכם אוסר וכו' שכתב, שבמקום הוראתו של החכם צריך לעשות כהוראתו אפי' לא קיי"ל כהוראתו, ע"ש", נמצאו שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד.
ובשנת תשס"ד היו שבקשו לתקן עירוב בשכונת "פלטבוש – ניו יארק" ויצאו כנגד זה רבני המקום, ה"ה הגאונים הגר"ש בירנבוים זצוק"ל ולהבחל"ח הגר"א שכטר והגרש"פ כהן והגר"ה דייויד שליט"א, וכתבו בזה"ל, "שלדעתם טלטול ברחובות קריה של שכונת פלטבוש בשבת הוא בניגוד לדין תורתנו הקד'", ולבקשת הגאונים הנ"ל, בחודש סיון תשס"ד הוסיף רבינו בחתימת י"ק על מכתבם "הנני מצטרף להאמור לעיל".
ובחודש כסלו התשס"ז היו שבקשו לעשות עירוב בעיר "מנהטן", ושוב צירף מרן רבינו מכתב לדברי הגאון ר"ד פיינשטיין שליט"א וז"ל, "ראיתי מה שכתבו בשנים עברו הגאונים ראשי מתיבתא דאמריקא כנגד התקנת עירוב במנהטן וגם מ"ש הגאון ר"ד פיינשטיין שליט"א בשם אביו זצוק"ל שלא לעשות עירוב במנהטן אם לא בדלתות נעולות ממש, ולכן פשוט שאסור לעשות עירוב במנהטן".
ואוסיף בזה, דלא רק בארה"ב אלא בכל אמריקה, כשהיו באים לשאול למרן רבינו זצוק"ל אודות עשיית עירוב היה אומר שצריכים לבדוק אם עפ"י התנאים באותו מקום היה מסכים הגרמ"פ זצוק"ל שיעשו עירוב, ובשנת תשס"ב ביקשו לעשות עירוב בפרבר ב"מקסיקו סיטי" ומרן רבינו זצוק"ל היפנה את הרב השואל (ה"ה הרה"ג רא"מ קצנלבוגן) לשאול את פי הגאון ר"ד פיינשטיין שליט"א, האם לדעת אביו זצוק"ל ניתן לתקן שם עירוב.
ג. לעומת זאת, כשעשו עירוב בעיר לונדון לא רצה רבינו זצוק"ל להתערב ולהביע דעה לענין עצם עשיית העירוב בעיר לונדון ברחובות שיש חשש שהם רה"ר, אולם כתב שאין להקל בפירצה להחשיבה פחותה מעשר אמות כאשר החשיבו עשרה ס"מ לטפח. הואיל ולדעתו אם בחישוב טפח שמונה ס"מ יש פירצה למעלה מי' אמות אין להכשיר את העירוב. כנגד מה שהקילו בפירצה של עשר אמות להחשיב טפח – עשרה ס"מ.
וזה מה שנצטויתי להשיב בשם רבינו זצוק"ל להגר"ח ארנטרוי שליט"א ראב"ד לונדון, "במכתבו של מרן שליט"א אל מעכת"ר שליט"א לא נאמר דבר בנוגע לעצם כשרותו או פסלותו של העירוב שהוקם בצפון מערב לונדון – מבחינת רה"ר, והיכולת להקים עירוב, מה שכן נאמר במכתב הנ"ל הי' בנוגע לשיטת מרן החזו"א זצ"ל בשיעור אמה, שכמה וכמה מגדולי האחרונים סוברים שהאמה היא פחות משיעורו של מרן החזו"א, כך גם המנהג הרגיל בירושלים ת"ו שלחומרא ודאי מודדין האמה לפי השיעור של ר"ח נאה". (ועיין עוד בשיעורי ציון עמ' סו ואכמ"ל).
ובמקו"א העתיק רבינו זצוק"ל דברי החת"ס (או"ח סי' קפא) שכתב "בהא סלקינן דהכל לפי הזמן ואם הגאון הצל"ח אמר להחמיר מ"מ להורות לאחרים ולאסור להם לא נ"ל".
נמצינו למדים, דלדעת מרן רבינו זצוק"ל – אי אפשר לעשות עירוב במקום שיש בו ששים ריבוא. ועוד למדנו, דבעירובין אי אפשר להקל לחשב עשר אמות – שש מטר (עפ"י שיעור טפח 10 ס"מ).