הבא: סימן ע"ז בענין השימוש במדי מים דיגיטלים בשבת קודש <<
או"ח ג' סימן ע"ו
בענין שינוי זרם החשמל בשבת קודש
אודות שאלתך בענין מה שהבאנו בשו"ת "ישא יוסף" (ח"ג סי' פו) דעת מרן זיע"א שאסור לעלות במעלית אוטומטית בשב"ק, וטעמו כי משקל האדם העולה גורם לשינוי הזרם במנוע המעלית, ומאידך הובא שם שמרן זצוק"ל לא אסר לעמוד בפני מאוורר בשב"ק הגם שלדעת מומחים יש בזה השפעה על פעולת מנוע המאוורר ושינוי הזרם, וביארנו שם דרבינו חילק בין שינוי זרם משמעותי לשינוי שאינו משמעותי.
ובקשת לברר כיצד יש להגדיר את האיסור של שינוי זרם, ועוד, אחר שנדע גדר האיסור יש לעיין מה נחשב לשינוי זרם משמעותי שהורה בו מרן זיע"א לאיסור.
והנה ידוע כי בדברי רבותינו גדולי האחרונים מצינו כמה טעמים לאיסור השימוש בחשמל בשב"ק. באותם מכשירים שיש בהם "חוט להט" [כפי שמצוי בנורות ה"אגס"] נמנו וגמרו דהאיסור הוא משום מבעיר, ויתכן דאף יש בזה משום מבשל לדעת חלק מהראשונים. וכשהנידון הוא סגירת מעגל חשמלי ללא "חוט להט", בבית יצחק (יו"ד ח"ב במפתחות סי' לא) כתב לאסור משום איסור מוליד כהא סחופי כסא אשיראי דאסור משום מוליד ריחא, וכלשונו שם "משום דע"י סגירת הזרם האלקטרוני נולד כח אלקטרי וזה אסור בשבת", וכידוע לדעת מרן החזו"א (או"ח סי' נ סק"ט) סגירת מעגל חשמלי אסורה משום איסור בונה, ובכיבוי החשמל חשיב סותר, ואם כן לדעת מרן החזו"א סגירת מעגל איסורה מדאורייתא ולדעת הבית יצחק האיסור הוא מדרבנן.
ונודע שבביאור דעת החזו"א נחלקו גאוני ארץ, דמרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, נטה לומר (כמבואר בשו"ת מנחת שלמה ח"א ס"ס יב עמוד קי) דאף מרן החזו"א לא אסר אלא סגירת מעגל, אבל בשינוי זרם גרידא לא אסר משום בונה, אמנם בספר שש"כ תקונים ומלואים (עמ' ס הערה לא) כתב "ומ"מ לדעת החזו"א יתכן שתמיד אסור מפני שע"י הגברה והחלשה משתנה גם חלק מהחוט שבתוך הסליל ממוות לחיים", הרי דספוקי מסתפק בדעת החזו"א. (ועיין בשש"כ פל"ח הע' לג מהדו' תש"ע, שהשמיט את מש"כ בתיקונים ומילואים בדעת החזו"א). וממרן הגר"ח קניבסקי שליט"א שמענו (וכבר פירסמנו כמה פעמים) כי לדעת מרן החזו"א גם שינוי זרם אסור מה"ת.
ולענ"ד דעת מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל בטעם האיסור בשימוש בחשמל בשב"ק היתה, דבסגירת מעגל חשמלי הרי בנוסף לאיסור נולד כדעת הבית יצחק יש לחוש גם לדעת מרן החזו"א דיש בזה משום איסור בונה, וכמ"ש בתשובה להגה"ק מקלויזנבורג זצוק"ל. אמנם בשינוי זרם ס"ל דהוי איסור מדרבנן משום נולד דהתוספת יש בה גם משום נולד, אלא דהתוספת זרם חשיב נולד דווקא אם היא עושה שינוי משמעותי. ויש לדמות את זה למה שהביאו האחרונים לחלק בין הא דמותר למלול עשבים בשבת ומאידך אסור להוסיף ריח בבגד שמריח כבר, וכדכתב המג"א (סי' תקיא סקי"א) דבבגד "מכל מקום מוסיף ריח חדש", משא"כ בעשבים "שהריח הוא שם, רק שמוסיפו במלילתו שיצא הריח". (וראה בנו"כ סי' תקיא ובמ"ב סקכ"ו). ולפי זה אם לצורך הפעולה המתבקשת כגון לעלות במעלית מתבצע שינוי משמעותי בזרם הרי לדעת רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל הדבר אסור, אולם אם מדובר בשינוי שאינו ניכר בכמותו או באיכותו, ה"ז אינו נכלל בהוספת דבר ולא חשיב נולד.