הבא: סימן ע"ו בענין שינוי זרם החשמל בשבת קודש <<

או"ח ג' סימן ע"ה

מעבר בשער עם מד מגנומטר בשבת קודש[1]

בס"ד, עש"ק פר' שלח תשע"ב

הרה"ג ר"ש רבינוביץ שליט"א ביקש לברר אם ניתן לפי דעת מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל לאשר כניסה לרחבת הכותל המערבי דרך "שער מגנומטר" בשבת קודש, כאשר סף ההתראה (הגילוי) יכוון כך שאדם שעל גופו מתכות בכמות סבירה (אבזם, שעון, מפתחות, משקפיים וכיוצ"ב) יוכל לעבור בשער בלא שמנגנון ההתראה (הגילוי) יופעל.

כפי שפורסם, אם אכן מתקיים התנאי האמור לעיל במלואו, הרי לענ"ד לדעת מרן רבינו הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל מותר לעבור דרך שער זה כמבואר ב"ישא יוסף" (ח"ג סימן פט) וכש"כ שם, "בכהאי גוונא מותר לעבור בשערי הכותל בתנאי שהשערים יופעלו בתנאים המתוארים לעיל".

לצערי, מבדיקות שנערכו בימים האחרונים התברר כי השערים החדשים לא סודרו כפי התנאים דלעיל, משום כך הרי לדעת מרן הגרי"ש אלישיב (שליט"א) זצוק"ל אין לעבור בשבת קודש דרך השערים הנ"ל, אם לא שודאי שאין על העובר בהם – בגופו או בחפציו – מתכות כלל.

ויש לציין כי מחוץ לשאלת שינוי הזרם במעבר דרך השער (אשר ניתנת לפיתרון כאמור לעיל), הרי בשער החדש הותקנו אמצעים טכנולוגיים נוספים אשר מעוררים שאלות נוספות של חילול שבת קודש בכניסה דרך השער לרחבת הכותל המערבי.

בעה"ח יוסף י. אפרתי

[1]  פורסם ברבים למניעת מכשול בעתון ערש"ק פר' שלח שנת תשע"ב תחת הכותרת "הבהרת דברים".