הבא: סימן ס"ט אמירת ויהי נועם במוצ"ש הקודם לפסח שחל בשבת <<

או"ח ג' סימן ס"ח

בענין הבדלה על חמר מדינה בת"ב נדחה

מה ששאלת בחולה שצריך לאכול בתשעה באב שחל או נדחה ליום ראשון כיצד ינהג לענין הבדלה.

הן נודע בשערים המו"מ בין מרן עט"ר זצוק"ל לבין להבחל"ח מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א אם צריך החולה להבדיל, דהגר"ח נטה לומר דאין לו לעשות הבדלה, דהרי יש מן הפוסקים שסוברים שחולה אין צריך להבדיל, ובפרט כאשר לדעת החזו"א זצ"ל ליכא חמר מדינא ובמה יבדיל, דאם יבדיל על יין יעבור על איסור שתיית יין בת"ב, דעליו הכתוב אומר ותהי עוונתם על עצמותם (תענית ל ע"ב), והוסיף טעם דהחולה אינו יכול להבדיל ביין, דהותר לו רק לאכול כדי צורכו, ואיך ישתה יין שאינו מוכרח. והשיב לו רבינו דלדעתו חייב החולה להבדיל, ובמקום חולי לא גזרו רבנן תענית כלל (עיין קובץ תשובות ח"א סי' נז).

ולענין השאלה על מה יבדיל – הנה לדעת מרן עט"ר זצוק"ל אכן יש בזה"ז חמר מדינא ודלא כדעת מרן החזו"א זצ"ל, ומשו"כ אכתוב לכם את אשר באמתחתי ממה ששמעתי מרבינו בסדר העדיפות להחשב חמר מדינא לצורך הבדלה לחולה בת"ב שחל ביום א'.

הראשון במעלה הוא "בירה" מדין שיכר, אמנם אמר שאין כוונתו לבירה שחורה, והטעם נראה פשוט דבירה שחורה אינה משקה המשכר, ואינה משקה חשוב להחשיבה כחמר מדינה. (וכמדומני שראיתי מי שכתב כי מרן החזו"א זצ"ל הורה דבירה לבנה חשיבא חמר מדינא ואמר שבירה שחורה אינה בכלל זה, אמנם מקובל דמרן החזו"א ס"ל דאין חמר מדינה, ואולי היתה זו הוראה בשנים קדמוניות טרם הכריע כן). ובשנים עברו היה מקרה שרבינו זצ"ל כובד בסנדקאות בת"ב נדחה ליום א' והבדיל על בירה לבנה. (ועוד יש להוסיף דבמקרה אחד, כנראה שהי' צורך ושעת הדחק בדבר – אף השיב מרן רבינו זצוק"ל לחולה שיעשה הבדלה על בירה שחורה אבל באופן כללי היתה דעתו להבדיל רק על בירה לבנה).

וכן ניתן להבדיל על מיץ טבעי (הכונה למיץ סחוט מפרי הדר). ובמענה לשאלה שכיום אין כמעט אנשים ששותים מיץ טבעי השיב, שמחמת יוקר המיץ הטבעי אנשים שותים משקאות שנוצרו מתמצית ומים, ומיצים שאינם טבעיים ואינם חשובים, לא מיקרי חמר מדינא, אבל זה גופא שמנסים לדמות את התוצר למשקאות הטבעיים, מגלה על חשיבותם של המשקאות הטבעיים ושפיר מיקרי  מיץ טבעי חמר מדינה.

וכבר השיבותיך בע"פ מה ששמעתי ממרן זצ"ל שתה וקפה אינם נחשבים חמר מדינא. ולענין מיץ ענבים אינך צריך לשמועה בע"פ דיש בזה בכתב בתשו' (הנ"ל) דאם אין אפשרות אחרת (כגון לנוהגים עפ"י מרן החזו"א דאין במציאות גדר חמר מדינה בזה"ז) יכולים להקל, ולהבדיל על יין מגיתו.