הבא: סימן נ"ח במש"כ בישא יוסף (או"ח ח"א סי' מד) בענין שותפות עם גוי בעסק בשבת <<
או"ח ג' סימן נ"ז
המנעות מראיית חילול שבת
בדבר השאלה שהציעו לפניך שתי אפשרויות לרכישת דירה באזור חרדי אלא שמחלונות דירה אחת ניתן לראות חילול שבת, אם צריך להעדיף את הדירה השניה בה אין רואים חילול שבת.
הנה מפורסם בשם מרן הגרי"ז זיע"א (פניני הגרי"ז ועוד) שנמנע מלתמוך בארגון מחאות נגד חילול שבת אם זה היה כרוך בכך שהמוחים יראו חילול שבת, כי חשש שעצם הראיה גורמת לירידה ברוחניות, וכמדומני שהביאו שהבני יששכר מביא בשם הבעש"ט שנזדמן לו לראות פעם א' חילול שבת ופשפש במעשיו לראות מה גרם לו שיארע לו כזאת.
ואמנם, לענין הפגנות לא שמעתי כזאת מרבינו, ובתקופה שתמך בהפגנות נגד החילול שבת שהיו בפתח תקוה לא העיר על כך, והיה נראה דעתו שבשעה שמתקיימת הפגנה בהורמנא דגדולי ישראל הרי יקויים בהם שומר מצוה לא ירא רע. וראה מה שכתב בקובץ תשובות (ח"א סי' ד וח"ד סי' לה).
אולם לעצם שאלתך שמעתי ממרן רבינו זצוק"ל דודאי מי שיכול להמנע מראיית חילול שבת, בכך שיקנה דירה במקום אחר או שיסגור החלונות במשך כל השבת, יש בזה ענין גדול. ועתה ראיתי מכתב מרן החזו"א (נתפרסם בגנזי ושו"ת החזו"א ח"ג עמ' רלא) אודות חולה שביקש לעזוב את ביה"ח בערב יוה"כ כדי שלא לראות חילול יוה"כ, וע"ז כתב החזו"א "אין ראוי לצאת את בית החולים בערב החג על מנת למנוע ראיית חילול שבת ויו"ט, שכן על הרוב עושין הדבר למען החולים". ומלשונו אנו לומדים כי ודאי ראוי לעשות מעשה ולהימנע מראיית חילול שב"ק אלא שבביה"ח אין הדבר נכון, שכן רוב פעולותיהם למען החולים (ואף שכנראה כתב זאת לחולה מסוכן, מכל מקום מדיוק לשונו אנו למדים כן, ואכמ"ל).
ואוסיף בזאת מה ששמעתי מפי עד נאמן שפעם אחת כששהה רבינו לצורך מנוחה בישוב חרדי ושאלו אחד מז' טובי העיר אודות מה שיש לתקן בעיר, השיב רבינו שלדעתו צריך לדאוג שלא יראו מחלונות הבתים את החילול שבת שיש מחוץ לישוב. (ושמעתי פעם כי יעץ לנטוע שם עצים וכדומה כדי שיסתירו את החילול שבת). ובדירת מנוחתו באותו ישוב אף דאג רבינו זצוק"ל שיסתירו את חילול השבת ע"י וילון כדי שלא יראה בעיניו חילול שבת.