הבא: סימן נ"ז המנעות מראיית חילול שבת <<

או"ח ג' סימן נ"ו

בענין זמן השקיעה

בדבר השאלה, אודות זמני הלוח של הגרימ"ט, ובפרט כאשר יש בין השכונות השונות בעיר הפרשי גובה אם צריך לחוש ששונים הזמנים בכל שכונה ושכונה, ולמותר לציין כמה נפקא מינא שיש בזה, הן הנפק"מ לזמני היום וש"ק, והן למילה בשבת, הפס"ט ועוד.

הנני להשיבו, כידוע לוח הזמנים שהיה נפוץ היה לוח הגרימ"ט זצ"ל, וכמה פעמים שמעתי ממרן רבינו אודות לוח ארץ ישראל (ואף לגבי הזמנים שבו) כי דברי הלוח אינם דברי הגרימ"ט לבדו, אלא ודאי שבירר הדברים עפ"י גדולי ירושלים ת"ו, (עיין משנת רבי אהרן, מאמרים ושיחות ח"ד בהספד על הגרימ"ט זצ"ל, ונראה דהן הן הדברים). ומסתבר שאף זמני זריחה ושקיעה שבלוח נעשו בעיה"ק תחת עיניהם הפקוחה של מצוקי ארץ, ולכן אי אפשר לצאת בהוראה ולערער על הלוח [הגם שהיו דברים שנד מהם – בעיקר לחומרא – מדברי הלוח].

אמנם לגבי שינוי הזמן בין השכונות השונות יש לציין כי שתי סיבות לשינוי הזמנים, האחד גובה המקום, והשני הרים המסתירים את האופק. ולענין השאלה הראשונה היאך קובעים את זמן השקיעה האם מהמקום הגבוה בעיר, כבר עסקו בזה רבותינו גדולי האחרונים, עיין ברכי יוסף (או"ח סי' שלא סק"ז) וז"ל "כל שנראה שמש אפילו משהו אפילו בראש הדבר הגבוה יותר שיש בעיר מונין מאותו יום, וכשאין נראה כלל בשום דבר מונין להבא, הרב בית דוד או"ח סי' קכו, וכן נתפשט המנהג בעיר קדשנו ירושלים ת"ו ועיר עוז לנו חברון ת"ו מזמן גאוני הדורות שלפני דורינו", וראה דברי המג"א (רלג סק"ז) אודות הנהגת המהרי"ל להתפלל סמוך לחשיכה דהיינו דוקא בעיר שבתיה גבוהים בעמק (עיין באה"ט סק"ה).

אולם עיקר השאלה האם מקדימים זמן השקיעה משום השינוי שנובע מחמת רכס הרים קרוב שמסתיר החמה. וכמה פעמים התעוררו ויכוחים הן אודות שיש שינוי בעיר אחת בין מקומות גבוהים ונמוכים, ובפרט כאשר יש רכס הרים שמסתיר את השמש. והבאתי בזמנו (בחודש סיון שנת תנש"א) לפני מרן שאלה זו – וכמדומני שהנפק"מ היתה לחוש לעשות הפס"ט לפני השקיעה. ובתחילה היתה דעתו של מרן להשיב כי עליהם להקפיד על הלוח.

וכשזכיתי לשוב לשמוע ממרן רבינו זצוק"ל בענין זה, הראתיו מכתב של מרן הגרשז"א זצוק"ל (יש בזה כמה מכתבים של מרן הגרשז"א וכמדומני שהבאתי קמי' מרן רבינו זצוק"ל אחד מן המכתבים הנדפסים בשו"ת מנח"ש ח"ב סי' ד אות לו). ולמעשה מסקנת דבריו היתה כפי שנצטויתי להשיב: "דבר שפתים אך למחסור, כי על כל אחד ואחד לחוש שמא הגיע כבר מועד השקיעה ולא להכנס במבוך הספיקות, בפרט כאשר השקיעה נראית באותו איזור מוקדם טפי".