הבא: סימן ט"ו בענין נוסחאות התפילה ונוסח ברכה שניה דברכות קריאת שמע <<

או"ח ג' סימן י"ד

ברכות התורה וברכות השחר לניעור בלילה

אבוא על סדר השאלות בענין ברכת התורה.

א. הישן שינת קבע ביום על מיטתו אי חייב לברך ברכה"ת, הביא בזה המחבר (סי' מז סעי' יא) שתי דיעות, וכתב דהמנהג שלא מברכים, אמנם המ"ב (סקכ"ה) הביא מכמה וכמה גדולי האחרונים דס"ל שיש לברך, וסיים המ"ב דהסומך על כל הפוסקים שהזכרנו ומברך, לא הפסיד.

וממרן רבינו זצוק"ל שמעתי דאפי' אם ישן שינת קבע ביום על מיטתו לא יברך ברכת התורה, וכפי שכתב השו"ע דכך הוא המנהג.

ב. הישן ביום וניעור כל הלילה שלאחריו יכול לברך בבוקר ברכה"ת וכדברי הרעק"א (ד"ה מג"א סקי"ב). אמנם לענין ברכת אלוקי נשמה וברכת המעביר שינה אם היה ניעור בלילה, אפי' כשישן ביום הקודם אינו יכול לברך אלא רק לשמוע ממי שישן (מ"ב סימן מו סקכ"ד), ואם אין לו ממי לשמוע לא יברך. והנה בכף החיים (סימן מו סקמ"ט) הביא מהאר"י ז"ל בשער הכוונות "כל הי"ח ברכות שיש מן הנותן לשכוי בינה עד סוף ברכת התורה כולם חייב האדם לסדרם ולברכם בכל יום, אע"פ שלא נתחייב הוא בהם, לפי שכולם הם רמזים נפלאים אל אורות עליונים ואין לבטלם אפילו אם האדם לא יישן בלילה וכו'. לפי שעל מנהגו של עולם נתקנו", והיו מהאחרונים דהוסיפו שהרי דעת חלק מהראשונים שאין לברך הנותן לשכוי בינה אם לא שמע קול תרנגול וכן בשאר ברכות, ואנן לא נהגינן הכי, אלא כמסקנת הרמ"א (סי' מו ס"ח( דמברכים "שהקב"ה ברא צרכי עולם וכן המנהג", ואם כן למה שונה ברכת המעביר שינה מברכת שעשה לי כל צרכי (עיין בשע"ת על הבאה"ט ס"ק י"ב בפרמ"ג א"א ס"ק יב). ואכן בערוך השלחן (סי"ג) כתב "ולכן נראה לי ברור דלדעת רבינו הרמ"א גם אם לא ישן כל הלילה יאמר ברכת אלוקי נשמה וברכת המעביר שינה וכו', לרבינו הרמ"א דעל מנהגו של עולם מברכין אם כן הכי נמי כן הוא".

והא"ר (ס"ק י"ב) כתב שלא יברכו ואחריו נמשכו הרבה מהאחרונים וכן כתב המ"ב (ס"ק כד), ואף מרן כשנשאל בזה אודות הניעור בלילה ואין לו מי שיוציאנו בברכות אלו אם יכול לברך, השיב דלא יברך. אח"ז ראיתי שכן דן באגרות משה (או"ח ח"ד סימן ג) דהואיל ודבר זה מחלוקת הפוסקים אם אמרינן שבכה"ג "הקבלה תכריע והאר"י כתב שיש לברך", אין לברך דספק ברכות להקל, ע"ש.

ג. מי שישן בתחילת הלילה והתעורר משנתו ודאי שחשיב הפסק וצריך לברך ברכה"ת (וראה מ"ב סקכ"ח), ואם חזר לישון באותו הלילה אין צריך לשוב ולברך ברכה"ת בין שקם שוב פעם בלילה ובין אם קם ממיטתו ביום שלאחריו (ראה מ"ב ס"ק כט ובאה"ל ד"ה המשכים).