הבא: סימן ח' בטעה ובירך על תפילין של ר"ת קודם לתפילין של רש"י <<
או"ח ג' סימן ז'
בענין קשר של תפילין
לבקשתכם הנני שב על הראשונות – מ"ש בישא יוסף (ח"ג סי' י) שמרן רבינו זצוק"ל היה משיב לשואלים דלכתחילה יעשו קשר של דל"ת. ורשום אצלי (כנראה מהשנים הראשונות שזכיתי לראות פני מרן רבינו זצוק"ל) שמרן רבינו זצוק"ל אמר כי "קשר של ראש יש לעשות דל"ת ולא מרובע". ויתירה מזו שמעתי ממנו בהאי לישנא, "אם היית נוהג בקשר של מ"ם (קשר מרובע) הייתי אומר לך לשנות לקשר של דל"ת".
ועפ"י זכרוני כך הי' הדבר, נכנסתי למרן רבינו זצוק"ל לשאול אודות הוראות בעשיית תפילין לאחד מבני שיחי' מחמת שתפילין שנעשו במשפחתנו היו בכתב האר"י, וגלגול הרצועות הוא כלפי חוץ, אמנם קשר התפילין הי' דל"ת, ומרן רבינו זצוק"ל הסכים והורה שאמשיך ואעשה כן לבני שיחי' (הגם שדעתו היתה שכתב ב"י כשר לכו"ע ואכ"מ), והוסיף אז במתק לשונו הדברים הנז"ל שאם הי' הקשר בתפילין של ראש מרובע הי' מורה לשנותו, כלומר, שדעת מרן רבינו זצוק"ל היתה אז שיש לעשות רק קשר של דל"ת, ואפילו לאותם שאבותיהם נהגו בקשר מ"ם.
אולם לאחר מכן (עפ"י הרשום אצלי כבר בתשנ"ב) כתבתי, כי "כעבור כמה שנים שמעתי ממנו שהואיל ומוצאים שיש קהילות שעשו כן (וכוונתו היתה שהיו נוהגים כן מימים ימימה – והי' מזכיר קהילות התימנים. ואגב, בכמה ענינים הי' מציין למנהגי התימנים הואיל ולא היו גולים ממקום גלות אחד לשני ודו"ק), הרי שאי אפשר לומר שאין למנהג זה מקור". ובשנים מאוחרות יותר כפי שמוזכר בישא יוסף (הנז"ל) הי' מציין לדברי רבי טיאה וויל (סי' יב) כמקור לקשר הנ"ל, אבל בתשובה לשואלים גם אחרי שהתברר אצלו שלקשר מרובע יש מקור היה מורה לשואל לעשות קשר דל"ת, ואף אם הי' השואל מציין שמנהג אבותיו היה בקשר מרובע הי' אומר שודאי יכול להחליף לקשר דל"ת ותבוא עליו ברכה, (כי כך עולה מדברי רוב רבותינו ראשונים ואחרונים). אמנם לאחר זמן שמעתי בשם מרן זצוק"ל שאכן אחרי שהתברר לו כי יש גם מקור לקשר מרובע היו פעמים שמי שהי' רוצה להמשיך במנהג אבותיו לא הי' מצווה עליו להחליף לקשר של דל"ת, בניגוד למה שבעבר הי' מצווה להחליף וכמש"כ.