הבא: סימן קנ"ב בענין הנ"ל כנגד "ביטול הצום" לחולי סכרת <<

או"ח ב' סימן קנ"א

עוד בענין הנ"ל

א. לאשר שאלת אם ראוי לצאת בהכרזה – אודות חולי סכרת שחייבים לצום אם אין להם סיבוכים משניים, בהתאם להוראת הרופא שלהם (עם או בלי חובת בדיקה כמפורט במכתבך). לעצם הדבר ודאי שכך צריך להורות, אולם תמיד מקנן פחד שהכרזה פומבית יתכן ותביא לכך שגם חולים שאינם מאוזנים ינסו לצום, והרי על ההוראות לחולים להיות פרטניות ואין מקומם בשערי פירסום ברבים. ולכן אם רוצים לפרסם יש לציין כי ישנם חולי סכרת שחייבים לצום וישנם חולים שאסור להם לצום, ועל כל חולה לקבל מידע והוראות רפואיות מרופאו, והלכתיות ממורה הוראה כמו בכל מחלה אחרת.

ב. ודאי שעלינו להקפיד שהחולה סכרת לא יגיע בעקבות הצום לסיכון, אבל מה שלענ"ד יש לחזור ולעורר כי אם יש בכוחנו לשלב צום ופיקוח רפואי שימנע ממנו להגיע לשערי סיכון, למה לא ננהג כך.

ג. אודות חובת קניית "סנסור" [מכשיר לבדיקת סוכר אשר מחובר לגוף האדם למשך תקופת זמן ומבצע בדיקת סוכר באופן עצמאי] שיתן מענה לבדיקות בלא חילול יוה"כ – אין באמתחתי תשובה, כי חוששני שבחלק מהסנסורים ישנו כיול כל כמה שעות ואז החולה מבצע את ההפעלה. יתירה מזו, אם מחברים סנסור סמוך למועד הצום כאשר החולה אינו מיומן כיצד להשתמש בו כמעט ברור וודאי שהחולה יצטרך לעשות ביום הכיפורים מלאכות כאלה ואחרות, ולכן אינני יודע אם במישור המעשי כדאי לעשות כן.

ד. ודאתינא להכא, מחובתי לסייג ולהגביל דברים שכבר עסקנו בהם בעבר – דברינו להתיר בדיקת סוכר ביו"כ אפי' בשינוי, אינם אלא אך ורק אם מבלעדי הבדיקה ימנע החולה מלצום ולכן עדיף לבדוק ע"י גוי ובשעת הדחק בשינוי (מאידך ברור כי בכל מקרה של ספק פיקו"נ – בגלל חוסר איזון קיצוני של החולה מותר לעשות בדיקה). ולכן מה שנכתב ב"קול קורא" הרפואי כי בכל מקרה חייב החולה לבצע בדיקות ביו"כ, דבר זה אינו נכון ומדויק מבחינה הלכתית, כי כאשר החולה מאוזן וערכי הסוכר שלו ברורים, וגם במצב של צום החולה אינו סובל מנפילת סוכר, הרי אין צורך בבדיקה.

למותר לציין כי כאשר מתירים בדיקת סוכר בשינוי (בהתאם לתנאים המבוארים לעיל) זהו דוקא כאשר הבדיקה נעשית בשינוי ממשי מצורת הבדיקה הרגילה (וראה מש"כ הגר"י זילברשטיין באור ישראל מאנסי שנה ח חוברת ב). לדוגמא מסתבר שדקירה להוצאת דם ביד שמאל במקום ביד ימין איננה נחשבת שינוי, הואיל ופעולה זו מתבצעת ע"י רוב בני אדם בשתי הידים בשוה – ולכן עשייתה ביד שמאל אין בה משום שינוי וחסרון במלאכת מחשבת. הצעת השינוי הרגילה היא להכניס את ה"סטיקר" למקומו ע"י דחיפתו בגב היד או במרפק  – אמנם פעולה זו דורשת מיומנות, ויש להורות לחולה לתרגל עצמו לפני יוה"כ כדי שיוכל לבצע את הבדיקה בשינוי.

לכן אם רוצים לפרסם "קול קורא" רפואי לחולי סכרת, חייבים להדגיש כי גם אם מתירים בדיקת סוכר ביוה"כ כדי לאפשר צום יש לבצע את הבדיקה בשינוי, כי בדיקה בלא שינוי יש בה שאלות של דאורייתא, כגון, סגירת מעגל חשמלי ע"י הדלקת המכשיר (חזו"א או"ח סי' נ) אסורה לדעת החזו"א משום בונה ולדעת פוסקים אחרים היא ודאי אסורה מדרבנן ואולי גם הם יודו שיש בזה איסור דאורייתא ואכמ"ל. גם עצם הוצאת דם יש בה נידון של כמה מלאכות דאורייתא, לדעת הרמב"ם מפרק, לדעות ראשונים אחרים משום חובל ומשום נטילת נשמה, או צובע. (ראה רמב"ם פכ"ב מהל' שבת ה"ז, ושו"ע או"ח סי' שטז מג"א סקט"ו), ויתכן שלפי הרמב"ם יש בזה משום חצי שיעור משום דבהוצאת הדם לצורך בדיקה אינו זקוק לשיעור גרוגרת (ועוד יש לעיין בדין ח"ש במלאכות שבת ואכמ"ל).